Residensskolan räknar ned till spetssamarbete

Nu satsar Residensskolan i Luleå på en ny profil. I höst får intresserade elever möjlighet att läsa spetsmatte ihop med gymnasiet.

Överbryggande. I höst startar ett spännande samarbete mellan högstadiet i Residensskolan och Naturvetenskapliga gymnasieprogrammets spetsmatte. Rektor för spetsmatte Ida Nordlund och gymnasielektor Anna Wedestig ser fram emot att få ta hand om mattebegåvade grundskoleelever.

Överbryggande. I höst startar ett spännande samarbete mellan högstadiet i Residensskolan och Naturvetenskapliga gymnasieprogrammets spetsmatte. Rektor för spetsmatte Ida Nordlund och gymnasielektor Anna Wedestig ser fram emot att få ta hand om mattebegåvade grundskoleelever.

Foto: Elsa Rensfeldt

Utbildning2016-04-04 15:20

–Vi har faktiskt redan startat lite inofficiellt med elever som fått vara med på gymnasieskolan spetsmatte, säger rektor Sven-Erik Mohlin.

Att kunna erbjuda de i matematik särbegåvade eleverna en extra stimulans och utmaning har skolan länge känt vara viktigt. Därför har man beslutat sig för att i höst starta ett samarbete med spetsutbildningen i matematik inom gymnasiets Naturvetenskapliga program. Sjuttio minuter i veckan kommer dessa högstadielever vid skolan att få ta del av gymnasieskolans spetsutbildning i matte.

– För oss är det viktigt att nå alla elever, både de som har det svårare med ämnet och de som har det lättare, säger rektor Sven-Erik Mohlin som tillsammans med Elisabeth Mayer, förstelärare i matematik på skolan, Ida Nordlund rektor för spetsutbildningarna samt gymnasielektor i spetsmatte Anna Wedestig tror på ett lyckat koncept som gynnar alla.

– De här eleverna behöver en extra stimulans och utmaningar för att utvecklas och inte tappa intresset, säger rektor Sven-Erik Mohlin och de andra i gruppen håller med.

– Det är ju känt att det är problem att rekrytera elever till civilingenjörsprogrammen. Femtio procent, nationellt, hoppar av, säger Ida Nordlund.

Kollegorna tror att det är viktigt att tidigt fånga upp de unga specialbegåvade och visa dem vägen så att de är förberedda på vad som krävs.

– Många är nog inte beredda på den studieteknik som krävs på universitetet för att klara utmaningarna, säger Nordlund och kollegorna som tror att samarbetsprojekt som de nu sjösätter tillsammans kan vara en bra grund att stå på.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om