VÀnlig, rolig, besjÀlad av sitt arbete. VittnesmÄlen om den mördade lÀraren Samuel Paty i tidningen Le Monde Àr entydiga.
Lika entydigt Àr det offentliga Frankrikes stöd för Paty, som knivmördades i Parisförorten Conflans-Sainte-Honorine i fredags och dÀrefter fick huvudet skiljt frÄn kroppen, kort efter det att han visat Muhammedkarikatyrer under en lektion om yttrandefrihet. President Emmanuel Macron har beskrivit det brutala dÄdet som ett angrepp pÄ republiken och lovar konkreta ÄtgÀrder mot extremistisk islamism i landet.
Ăven frĂ„n muslimskt hĂ„ll hörs stöd för Paty. Islamiska nĂ€ttidningar som Oumma och Saphirnews har publicerat texter som hyllar honom och i mĂ„ndags lade imamer ned blommor framför skolan dĂ€r han arbetade.
LÄngtgÄende yttrandefrihet
Men med tiden kommer en diskussion att ta vid om konflikten mellan Ä ena sidan den av tradition lÄngtgÄende franska yttrandefriheten, Ä andra sidan minoritetsgruppers krav pÄ en större respekt i hanteringen av religionsfrÄgor, tror FrankrikekÀnnaren Tomas Lindbom. Efter terrorattacken mot tidningsredaktionen Charlie Hebdo 2015 vÀxer oron för att en sjÀlvcensur redan har blivit verklighet.
ââTĂ€nk dig sjĂ€lv om man Ă€r lĂ€rare i historia och ska prata om yttrandefrihet nĂ€sta vecka, och ser att en kollega blir halshuggen för detta. DĂ„ kanske man tĂ€nker ett varv till innan man gĂ„r in i klassrummet och langar fram Muhammedsatirteckningar, sĂ€ger Tomas Lindbom.
ââJournalister och opinionsbildare Ă€r oroade för just det, och det Ă€r i ljuset av det man mĂ„ste se den enorma kraften i försvaret för "laĂŻcitĂ©" (ungefĂ€r sekularism) och republikens vĂ€rderingar som inte minst Macron ger uttryck för.
"Vapen, inte tÄrar"
Macrons reaktion sker mot bakgrund av de senaste Ärens höjda röster om hÄrdare tag mot religiös extremism. Senatsledamoten och gruppledaren Bruno Retailleau frÄn gaullistpartiet Republikanerna krÀvde i helgen att franska staten ska svara med "vapen, inte tÄrar" (vilket rimmar pÄ franska), och Marine Le Pen frÄn Nationell samling beskriver ett land i "krig" mot islamismen, som hon vill "driva ut med vÄld" .
ââDet officiella Frankrike och stora delar av vĂ€ljarkĂ„ren Ă€r ju konservativt lagda. I grunden finns universalismen, man vill se en enad nation med en enad syn pĂ„ hur mĂ€nniskan ska behandlas. Det finns en rĂ€dsla för att bli som USA, med olika grupper som försvarar sina intressen. Det Ă€r en styggelse för Frankrike, sĂ€ger Lindbom.
TT: Frankrike har intagit en vĂ€ldigt principiell hĂ„llning i försvaret för yttrandefrihet. Ăr den linjen hĂ„llbar i lĂ€ngden, i ett land med sĂ„ starka motsĂ€ttningar?
ââDet Ă€r en vĂ€ldigt svĂ„r frĂ„ga att svara pĂ„. Bland extrema grupper i förorterna vĂ€xer ett motstĂ„nd mot franska staten och den liberala upplysningsfilosofin. Det finns ju inga grĂ€nser för vad de hĂ€r grupperna kan göra i form av vĂ„ld och övergrepp, vilket vi har sett exempel pĂ„. Att ge efter för de krafterna tror jag personligen Ă€r en vĂ€ldigt olycklig vĂ€g att gĂ„.
Franska grundvÀrderingar
Utan att göra vÄld pÄ grundlÀggande principer skulle det franska samhÀllet ÀndÄ kunna fundera pÄ hur man kan visa respekt för mÀnniskors kÀnslighet inför vissa religiösa förestÀllningar, enligt Lindbom.
ââI Frankrike Ă€r man vĂ€ldigt instĂ€lld pĂ„ assimilering, alla ska stĂ€lla upp pĂ„ de franska grundvĂ€rderingarna. Och sjĂ€lvklart mĂ„ste man göra det i vĂ€ldigt stor utstrĂ€ckning, man kan inte ha skilda lagstiftningar. Men det finns nyanser, och omrĂ„den dĂ€r man skulle kunna visa en viss flexibilitet. Det Ă€r det jag tror att debatten kommer att handla om framöver.