FrÄgan om att sÀtta stopp för nya avgasbilar i EU frÄn Är 2035 stÄr inte formellt pÄ dagordningen för veckans toppmöte.
Hur viktig den tvisten Àr var ÀndÄ uppenbart nÀr EU-ledarna klev in till torsdagens möte i Bryssel.
Huvudperson Àr Olaf Scholz, förbundskansler i Tyskland, dÀr regeringen sedan nÄgra veckor tillbaka blockerar en redan fÀrdig uppgörelse i EU om bilutslÀppen.
Tyskland vill inte sÀga ja förrÀn man fÄtt definitivt klartecken pÄ att nya bilar som drivs med e-brÀnslen ska tillÄtas Àven efter 2035.
ââEgentligen handlar det bara om att pĂ„ ett pragmatiskt sĂ€tt hitta rĂ€tt vĂ€g för att genomföra det löfte som (EU-)kommissionen gett för lĂ€nge sedan, sade Scholz pĂ„ vĂ€g in till mötet.
"PÄ rÀtt vÀg"
Scholz hÀnvisar till pÄgÄende förhandlingar direkt mellan Tyskland och kommissionen och tycker att saken "Àr pÄ rÀtt vÀg".
Fler lÀnder vill dock gÀrna vara med i diskussionen.
Ăsterrikes förbundskansler Karl Nehammer stöttar Scholz, motsĂ€tter sig ett slutdatum för förbrĂ€nningsmotorn och vill inte att EU lĂ„ser fast sig vid en speciell teknik. Han ser e-brĂ€nslen som en ingrediens i klimatomstĂ€llningen.
Slovakien och Tjeckien vill dessutom bredda samtalet till att prata Àven om det sÄ kallade Euro 7-förslaget om vilka krav och grÀnsvÀrden som ska gÀlla för bilutslÀpp frÄn Är 2025.
PÄ andra sidan stÄr samtidigt flera lÀnder som ogillar det tyska sÀttet att sÀga nej till nÄgot som alla redan var överens om.
Förhandlingar
NÄgon sÀrskild toppmötesdiskussion om bilutslÀppen blev det inte. EU-kommissionen lovar dock att de förhandlingar som pÄgÄr med Tyskland ska "intensifieras".
ââDet finns en vilja pĂ„ bĂ„da sidor att lösa frĂ„gan och att göra det inom den preliminĂ€ra uppgörelse som nĂ„tts mellan ministerrĂ„det och EU-parlamentet. Jag Ă€r övertygad om att vi snart hittar en bra lösning, förklarar EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen pĂ„ sin presskonferens efterĂ„t.
Sverige stÄr bakom uppgörelsen om att stoppa förbrÀnningsmotorer i nya bilar 2035. Samtidigt har statsminister Ulf Kristersson (M) förstÄelse för att Tyskland kan behöva klargöra med EU-kommissionen exakt hur undantagen ska fungera.
ââAlla förvĂ€ntar sig att de löser ut de detaljer som de Ă€r oeniga om. Alla tycker att det hĂ€r beslutet att vi ska bli förbrĂ€nningsmotorfria 2035 Ă€r ett bra beslut, sĂ€ger Kristersson pĂ„ en svensk presstrĂ€ff efter mötet.
Konkurrenskraft
EU-toppmötets egentliga huvudfrÄgor pÄ torsdagen var annars lÀget i Ukraina och framtida konkurrenskraft inom EU. Sverige har lÀnge tryckt pÄ för det sistnÀmnda och gillar den strategi som kommissionen presenterade i förra veckan.
ââAtt göra tillstĂ„ndsprocesser enklare, att göra byrĂ„krati enklare. DĂ€r finns det en enorm förbĂ€ttringspotential, sĂ€ger Kristersson.
Ursula von der Leyen betonar vikten av att satsa pÄ forskning.
ââInnovation Ă€r nyckeln till framgĂ„ng. Vi har som mĂ„l att satsa motsvarande tre procent av BNP pĂ„ forskning, men vi Ă€r fortfarande inte dĂ€r. Jag vĂ€lkomnar dĂ€rför det svenska ordförandeskapets initiativ till att diskutera en höjning av det mĂ„let, sĂ€ger von der Leyen.
Den första mötesdagen i Bryssel avslutades redan vid 21.30-tiden pÄ torsdagen. Under fredagen fortsÀtter ledarna med ett sÀrskilt eurotoppmöte, dÀr Àven icke-eurolÀnder som Sverige och Danmark Àr vÀlkomna.