Maros Sefcovic Àr bÄde EU-kommissionÀr och husse.
ââJag Ă€r stolt Ă€gare av tvĂ„ hundar och en katt och jag förstĂ„r hur viktigt det Ă€r att kunna lita pĂ„ vaccinering, ursprungsintyg och försĂ€kringar om att de inte har lidit, sĂ€ger slovaken pĂ„ en presskonferens i Bryssel.
DÀrför kommer nu förslag om betydligt bredare gemensamma regler. Exempelvis vill kommissionen att alla katter och hundar hos uppfödare ska fÄ mikrochipp och registreras i nationella databaser. Personer som arbetar med uppfödning behöver ha tillrÀcklig utbildning samtidigt som importen frÄn lÀnder utanför EU ska stramas Ät och krÀva registrering inom 48 timmar.
DÀrtill skÀrps ocksÄ kraven nÀr det gÀller avel och kupering.
Kallt och varmt
Parallellt presenteras ocksÄ uppdaterade förslag för djurtransporter i EU för första gÄngen pÄ 20 Är. Bland annat vill kommissionen se kortare transporttider, mer vila för djuren och striktare villkor nÀr det gÀller transport i vÀrme eller kyla.
Om dagstemperaturen ligger över 30 grader ska exempelvis transporter endast tillÄtas pÄ natten. I minusgrader krÀvs tÀckta fordon och vindskydd och Àr det kallare Àn minus fem fÄr inga transporter pÄgÄ i lÀngre Àn nio timmar.
"OuthÀrdligt"
Uppdateringen har lÀnge krÀvts frÄn djurrÀttsaktivister, samtidigt som man frÄn miljöhÄll redan flaggar för att man kommer att trycka pÄ för Ànnu hÄrdare krav under den behandling som nu inleds i EU-parlamentet och EU:s ministerrÄd.
"I Äratal har upprepade övertrÀdelser under transport lett till outhÀrdligt lidande för miljontals djur. . . Olyckligtvis gÄr inte de föreslagna ÄtgÀrderna tillrÀckligt lÄngt", sÀger exempelvis EU-parlamentsledamoten Tilly Metz frÄn De gröna i Luxemburg i ett pressmeddelande.