Haparandas gator har varit uppmärksammade en längre tid. De har helt enkelt hållit odugligt skick på sina håll. Förra året ville moderaten Anders Rönnqvist gå så långt som att säga att det är en skamfläck för kommunen.
– Det är skamfläcken i Haparanda. De är värre än i Murmansk, sade Rönnqvist.
Läs mer: "Gatorna är en skamfläck"
I år har kommunen satsat 11,5 miljoner kronor på sitt "femgatuprojekt" som innefattar Närstavägen, Timmermansgatan, Smedjegatan, Hermelinsvägen och Curteliusvägen. Tillsammans med VA satsar man 17,2 miljoner kronor.
Läs mer: Här blir det vägarbeten
Den här summan måste bli återkommande varje år om vägarna ska bli i godtagbart skick. Det säger analysen som Sweco har tagit fram på uppdrag av kommunen.
Asfaltsbeläggningen på en kommunal gata behöver läggas om var 20 år. Haparandas gatunät innefattar 71 kilometer – 3,6 kilometer behöver helt åtgärdas eller rekonstrueras varje år. Det kommer att kosta ungefär 11,2 miljoner kronor enligt Sweco. Den siffran minskar successivt och efter 20 år kommer det i stället att kosta fem miljoner kronor varje år.
Kommunalrådet Peter Waara (S) menar att Haparanda är på rätt väg när det gäller gatorna.
– Historiskt sett satsar vi mycket på vägar och VA. Sen är det alltid frågan om ekonomiska muskler när det kommer till hur mycket vi kan satsa. Men vi ligger väldigt väl till och måste analysera den här planen.
Bertil Segerlund (C) tycker också att S har insett att vägarna bör prioriteras.
– Visst är det mycket gropar om man kör längs Storgatan. Men så är det, allt måste ha sin lilla gång och jag tror att det här ändå kan bli bra – det har varit bra satsningar på gatorna.