Nu har han vänt sig till advokat och kräver kompensation för den omfattande ekonomiska skada han åsamkats.

Det började med att Patrik Nicklasson i december fick en skyhög vattenräkning, som saknade förankring i verkligheten. Han kontaktade kommunen och säger att de skulle återkomma, men att de inte gjorde det.

I stället fick han i somras en ny lika hög räkning. Det som hände sedan fick omfattande konsekvenser för Väktarskolan då fakturan av misstag hamnade hos kronofogden.

– Vi hade den högsta kreditvärdigheten ett företag kan ha, tappade den och gick till noll. Kommunen förstår inte vad det innebär. Vi hade ingen kreditvärdighet under en dryg månad och kunde inte göra några inköp. Alla leverantörer vi har har en kreditbevakning och så fort en sådan här sak sker så drar de in krediterna omedelbart. Vi kunde inte handla någonting någonstans. Det är helt barockt, säger en mycket upprörd Patrik Nicklasson.

Han hade då ett möte med bland annat kommunchefen Mats Berg.

– Han var väldigt trevlig och lovade att kommunen skulle rätta till det den har ställt med. Jag hade fullt förtroende att så skulle ske.

Kommunen skrev till Intrum Justitia, som i sin tur skrev till kronofogden att ärendet var återkallat.

– Då tror de att det är à la bonne heure, men problemet är att man hos kronofogden aldrig kan ta bort en ansökan om betalningsföreläggande. Så det hjälpte oss inte.

Patrik Niklasson förklarar att det man måste göra är att gå ut med en rättelse till alla kreditvärderingsinstitut.

– Det förstod inte kommunen. Det den borde ha gjort var att gå med en dementi att det här var fel. Det tog fem veckor innan de gjorde det och det gjorde mig vansinnig när det handlar om så stora värden, som det här handlar om, och att ett företag blir helt handlingsförlamat.

Det som gör honom arg, det är inte att kommunen gjort ett misstag, utan att det tog drygt en månad att rätta till det efter det att han tillskrev och ringde kommunen.

Nu är kreditvärdigheten återställd, så nu är det löst. Patrik Niklasson är dock fruktansvärt besviken och tycker inte att kommunen tar ansvar för sitt agerande.

– Det är för mig obegripligt. Jag har advokaträkningar. När de inte vidtog någon rättelse var jag tvungen att koppla in en advokatfirma för att få hjälp. Kommunen har inte ersätt det.

Advokaten har krävt en snabb handläggning och ett snabbt svar.

– Har jag fått något svar? Nä, det är bara locket på, säger Patrik Nicklasson.