I Norrbotten har man kunnat ringa 1177 (elvasjuttiosju som det ska uttalas) sedan 2011 om man behöver sjukvårdsrådgivning per telefon.
– Men givetvis hade man rådgivning före vi hade 1177. I början var det inte det inte lika känt. Nu är det mer allmänt känt och det ökar hela tiden, säger Gunilla Lindgren, verksamhetschef för 1177 i Norrbotten.
För man ska bara ringa då man vill har råd och hjälp, inte om man vill förnya sina recept eller boka tid för läkarbesök. Då ska man gå in på nätet eller ringa sin hälsocentral för att få hjälp.
Totalt är de tolv sjuksköterskor som jobbar med att ge råd och hjälp till alla som ringer. De jobbar skift och sitter i en lokal i Luleå. Man kan ringa 1177 dygnet runt, men dagtid kopplas samtalen till den hälsocentral som patienten tillhör. På helgerna har de hjälp av sjuksköterskor som sitter i Jokkmokk.
– Vi jobbar jourtid, från klocka fyra på eftermiddagen till klockan åtta på morgonen. Vi är fem som jobbar på kvällen och två som jobbar på natten, berättar Gunilla Lindgren.
I januari i år har de tagit emot 7 800 samtal under jourtid och i februari var antalet samtal 6 800. Vissa krämpor, som magont och ont i bröstet, återkommer hela året. Men många frågor rör sjukdomar och annat som har med årstiden att göra.
– I januari och februari, ja redan i december var det mycket magsjuka, influensa och hög feber. Det finns fortfarande kvar lite, men är nu på dalande, berättar sjuksköterskan Kristina Äijä, som är en av de tolv som jobbar med sjukvårdsrådgivning.
Nu är vi snart inne i april och det betyder att det kommer att komma många samtal som rör besvär som orsakats av pollen i luften.
– I början av sommaren är det många som ringer om svullnader som orsakats av de första myggbetten. Sedan är det folk som ringer då barnen cyklat omkull eller trampat i glas, berättar Gunilla Lindgren.
På sommaren kommer det också många samtal från fjällturister som gjort illa sig på olika sätt. De får givetvis också råd på hur de ska göra och vart de ska vända sig för att få hjälp.
Många samtal som kommer till dem är från oroliga småbarnsföräldrar, men det kommer samtal från alla åldergrupper.
– Vi ger råd och bedömer om det är något man kan åtgärda i hemmet eller om man bör åka in till jourcentralen eller hälsocentralen för att få vård, säger Kristina Äijä.
Båda två har jobbat länge som sjuksköterskor och de menar att rutin är en viktig faktor då man ska ge råd över telefon.
– Man kanske inte ska jobba här om man är ny som sjuksköterska, säger Kristina Äijä.