Vem ska stÀlla politikerna mot vÀggen?

Youtuber, poddprofil eller InstagramstjĂ€rna. MĂ„nga unga mĂ€nniskor drömmer om en karriĂ€r i mediabranschen – men hur fĂ„r vi dem att intressera sig för lokala nyheter?

NSD:s och Kurirens nyhetschef Jonas Andersson skriver om framtidens kompetensförsörjning i mediabranschen.

NSD:s och Kurirens nyhetschef Jonas Andersson skriver om framtidens kompetensförsörjning i mediabranschen.

Foto: Norrbottens Media

Krönika2019-09-19 09:37
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Att pĂ„stĂ„ att medieutbudet blivit större de senaste decennierna Ă€r knappast en överdrift. StreamingtjĂ€nster, Instagramkonton och vloggar har gjort entrĂ© och vuxit explosionsartat – samtidigt som de traditionella mediehusen finns kvar och erbjuder mer journalistik Ă€n nĂ„gonsin.

NSD och Kuriren har pÄ bara nÄgra Är gÄtt frÄn att ha morgondagens papperstidning som högsta prioritet till att göra poddar, sÀnda direkt frÄn idrottsevenemang och vara redo att nÀr som helst publicera en nyhet.

Men samhÀllet i övrigt har svÄrt att hÀnga med i den snabba utvecklingen. Den mediekonsumtionsrapport som gavs ut av Myndigheten för press, radio och tv i augusti i Är visar att anvÀndandet av medier inte ökar i samma takt som utbudet. Det gör att kraven pÄ medierna skÀrps ytterligare, eftersom konkurrensen om lÀsarna, lyssnarna och tittarna hÄrdnar.

Det enorma intresset för att utbilda sig till journalist som syntes för nÄgra Är sedan har ocksÄ ersatts av en annan verklighet. Kanske beror det pÄ det hÄrda samhÀllsklimatet dÀr journalister ofta hamnar i skottgluggen. Eller pÄ stressig arbetsmiljö och otrygga anstÀllningar. FÀrre söker sig i alla fall till yrket och flera utbildningar har lagts ned. PÄ anrika folkhögskolor som Molkom, StrömbÀcks och Kalix finns inte lÀngre nÄgra journalistlinjer.

Trenden Àr förvÄnande i en tid nÀr intresset för media tycks större Àn nÄgonsin. Men Àven om de traditionella medierna sÄlt mÄnga digitala abonnemang och stabiliserat sina upplagor lever vi i de nya mediernas guldÄlder.

Poddar och vloggar bidrar till en mÄngfald som Àr fantastisk för konsumenterna. Den som Àr intresserad av mode, inredning eller lÀngdskidÄkningens lÄngloppscirkus kan enkelt fördjupa sig i det. Men vad vore allt det vÀrt utan de traditionella medierna och dess journalistik?

Det Ă€r ingen slump att regeringen satsar pĂ„ att öka den journalistiska nĂ€rvaron i underbevakade kommuner. Om det inte finns en lokal journalist som skildrar verkligheten, dammsuger diariet och stĂ€ller politikerna mot vĂ€ggen – vem ska dĂ„ göra det?

Regeringens satsning har gjort det möjligt för NSD och Kuriren att göra mer journalistik frĂ„n GĂ€llivare, Jokkmokk, Boden, Kalix, Pajala och ÖvertorneĂ„. Det Ă€r glĂ€djande, men rensar inte luften frĂ„n frĂ„getecken. För vem vill bevaka kommunfullmĂ€ktige nĂ€r det finns sĂ„ mycket annat som Ă€r roligt?