Ni har säkert sett dem, skridskoåkare som glider fram längs isvägen, nakenbadare i skirt kvällsljus, och domkyrkans siluett i solnedgång. Filmerna, som visar Luleå från sin bästa sida, har enligt Visit Luleå setts över en halv miljon gånger enbart på sociala medier. Visit Luleås uppdrag är att skapa tillväxt för att få fler besökare till staden. Nu är kampanjen med och tävlar i Placebrander of the year 2016, en tävling som utser årets bästa kampanj så kallad platsmarknadsföring. Med platsmarknadsföring menas insatser för att stärka varumärket för en särskild plats och för att dit locka fler invånare, besökare och nya etableringar.
– Vi är glada och stolta idag. Att juryn har valt att nominera oss som en av fem finalister är inspirerande för oss och vi tror mycket på vårt koncept. Nu hoppas vi att fler är lika förtjusta i filmerna som vi är, säger Maria Wahlberg, kommunikationsansvarig på Visit Luleå, i ett pressmeddelande.
Filmerna är skapade av Jacob Nilsson, Silverview, och Viktor Johansson, Mera Media, på beställning av Visit Luleå.
Även allmänheten kan vara med och rösta på bästa bidrag. Luleåfilmerna tävlar mot följande bidrag:
Kite&Cable, Östersund.
Sörmland vs Stockholm, Sörmlands Turismutveckling.
En Flotte, For Event/Skellefteå Näringsliv.
This is Sweden, Svenska institutet.
Vill man rösta går det att göra här.