Få ordning på handikappbussarna!

Människor som till exempel sitter i rullstol och är beroende av handikappbussen får vänta länge och kommer ibland inte iväg på sitt ärende eller utflykt.

Människor som till exempel sitter i rullstol och är beroende av handikappbussen får vänta länge och kommer ibland inte iväg på sitt ärende eller utflykt.

Foto: Hasse Holmberg

Insändare2019-10-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter att för något år sedan vikarierat som personlig assistent och därmed varit beroende av handikappbussar för att människor med särskilda behov ska kunna göra sina vardagssysslor är min erfarenhet att förseningar och uteblivna bussar var inom en rimlig felmarginal.

Sedan i maj i år är jag tillbaka som personliga assistent och därav denna insändare.

När man jobbar med människor vars enda möjlighet att ta sig ut i samhället är HK-buss så förstår man hur viktig denna resa är.

Här i Luleå där jag jobbar har PDX fått ett avtal på körningar med HK-buss på ett antal år.

Vid avvikelser (förseningar) görs en anmälan av färdtjänsten som sköter bokningen. PDX får då betala för förseningen och den summan är enligt uppgift uppe i ganska många tusenlappar. Under semesterperioden drar man givetvis ner på både antal bussar och antal förare. Vikarier finns knappt att gå tag i och med de få bussar som går under sommaren har man dessutom dagar med fasta körningar som sjuktransporter till och från Sunderby sjukhus. Detta gör att någon eller några bussar blir uppknutna och människor med särskilda behov drabbas av förseningar eller utebliven buss. Läkarbesök missas och måste avbokas, aktiviteter, utflykter och shoppingturer måste ställas in.

När man bokar HK-buss gör man det i Färdtjänsts växel. De i sin tur ringer upp PDX’ växel. Där görs ett körschema upp med de få förare som kör under sommaren. De försöker få in fler körningar än förarna har möjlighet att utföra utan förseningar trots att de har listor och tider de fått från Färdtjänsts växel.

När man som personlig assistent har en brukare som drabbas av förseningar ringer man givetvis till Färdtjäst som tagit emot bokningen. De är vänliga och ringer upp PDX’ växel, frågar om bussen kommer, ringer sedan tillbaka till mig och meddelar att PDX säger att de har tio minuters försening. Tio minuter senare upprepas samma procedur. Då är förseningen plötsligt 20 minuter. Och sedan 40 minuter … I detta specifika fall var bussen beställd till 11.15 och kom först 14.40.

Ett annat exempel är en resa som är beställd till 12.30 med retur 13.45. Det kom ingen buss och efter drygt en timme avbeställdes resan och vi fick besvikna ta oss tillbaka till lägenheten. Ny resa bokades via Färdtjänst, denna gång bad jag att få Persö taxi och de var på plats i god tid både vid utresa och retur.

Så här har det varit under hela sommaren med PDX’ resor. Det har varit förseningar vid i princip varje resa, ibland med några minuter och i värsta fall med avbokningar som följd.

Ibland när vi kommit tillbaka med hemresan har det hänt att chauffören sagt att han skulle varit hos nästa kund för en timme sedan.

Hur kan detta få fortgå utan att PDX gör något åt saken när de ser hur förseningarna drabbar dem som verkligen har ett stort behov att få komma ut och där HK-bussen är deras enda möjlighet. Dessutom är det inte billigt för PDX med alla dessa förseningsavgifter.

En viktig sak att säga är att alla PDX-chaufförer är väldigt trevliga, hjälpsamma och gör sitt yttersta för att vara i tid, men PDX ledning gör det omöjligt för dem att komma i tid, med för få bussar och vikarier.

Så här kan det inte fortsätta. Jag bad om en uppföljning vid de största förseningarna och att PDX skulle kontakta mig men ingen från PDX har hört av sig.

Med förhoppning om att alla dessa människor som ser fram emot att få komma ut ges en möjlighet till detta är det enkla rådet till PDX: Sätt in fler bussar och chaufförer, kom i tid och sluta med era hittepåtider om förseningar till Färdtjänst som aldrig stämmer.

Kjell Eriksson