- En underbar seger. Det känns verkligen stort att få vinna här på hemmaplan. Det har jag drömt om, men aldrig lyckats med tidigare, jublar Berglund efter den knappa segermarginalen.

- Inte mycket. Men det räcker, skrattar Berglund.

Han njuter verkligen över segern.

Artikelbild

Haveri. Monica Öberg fick problem med en kompressorrem i finalen. Foto: Håkan Svensson

- Det har varit ganska jämnt mellan mig och Fredrik (Luthström) genom åren, och i dag var det jag som hade marginalerna på min sida.

Lars Berglund köpte sin Cheva Camaro, årsmodell 1969, för fem år sedan och började med att skära den
i småbitar.

- Sedan har jag och min mekarkompis Rickard Wikström tillsammans byggt en kärra som nu går jättebra, konstaterar Berglund.

Gårdagssegern är alltså stor för Lars, som också har det gällande skandinaviska rekordet i klassen, som han tog ifjol på 7,71 sekunder.

I helgen har han gjort 7,88 som bäst.

Laddar för Fällfors
Luleås Fredrik Luthström hade stora segerförhoppningar inför finalen, och var kvaletta med 7,87 inför finalen.

- Den blå Pontiac, som jag köpte för tolv år sedan har vi utvecklat undan för undan, och den går nu finfint. Jag ser fram mot den fortsatta
säsongen, säger Fredrik.

Utöver den rena länsfinalen i Street-klassen, så vann också Urban Eriksson, Kalix, tävlande för SHRA Luleå, skoterklassen.

Han gjorde fina 8,90 i helgen och nådde mäktiga 236 km/tim med sin Artic, som utvecklar 260 hästkrafter när allt går som det ska.

Urban Eriksson laddar för Fällfors till helgen. Då handlar det om SM, där han har guldet att försvara.

- I år avgörs SM vid en enda tävling, och det är en nymodighet som jag inte riktig tror på. Tror tyvärr att det kan minska intresset för vår sport, säger Urban som dock gläds åt mycket välfyllda läktare under lördagen i Långnäs.

Norrbottnisk seger i helgen blev det också i klassen Super Comp Bike, där segern gick till Jörgen Palmgren,
Luleå, på sin Suzuka Hayabusa, som nådde topptiden 8,88.

Kompressorproblem
I värstingklassen Top Fuel, har glada Öjebytjejen Monica Öberg, fyllda 50 i år, fortfarande glöden kvar för sporten.

Finalen blev dock en skuffelse för publiken, eftersom kompressorremmen rök för henne i finalen, och hennes finske motståndare Timo Lehtimäki, kom inte ens till start efter värmningen av däcken.

I tidigare repor hade både däckvibrationer, och brända kolvar stoppat hennes framfart.

- Det svårt att få allt att fungera i en motor som
utvecklar 8000 hästar när allt stämmer, säger Monica leende.

Och visst är det så:

Marginalerna är små i dragracesporten.