Fjolårets succé har gett förutsättningar för att utveckla konceptet Norrlandsveckan ytterligare.

Även i år är antalet startande i Kalix över 100-talet, varav många kommer från Norge.

Från arrangörshåll hoppas man på 2.000 åskådare när tävlingarna startar i dag.

- Vi som jobbar ihop med det här i Piteå, Kalix och Skellefteå är likasinnade och vill utveckla sporten så att det är kul för förarna, kul att arrangera och kul för publiken, säger Kalix tävlingsledare Peter Norman.

Bland annat har banan byggts om en del. Svårighetsgraden har blivit högre vilket ställer större krav på förarna. Dessutom är omkörningsmöjligheterna större.

- Det är som i slalom att man måste vara rutinerad och kunna memorera banan. Det går inte bara att kasta sig ut, säger Norman.

Lagkamraterna är tuffast
En stor morot för alla tävlande är också prissumman som ligger på totalt 250.000 kronor fördelat på tre olika klasser. Exempelvis får segraren i supernationell och 2400-klassen 50.000 kronor. Men då krävs det att man toppar efter att både tävlingen i Kalix och Skellefteå (lördag) har avgjorts.

En som hoppas göra anspråk om förstaplatsen är formtoppade Fredrik Tiger, som kör en BMW M3. I SM-deltävlingen i Piteå i lördags stod han överst på pallen och mycket talar för en repris på hemmabanan.

- Det är bara att åka för fullt, men jag har hårda konkurrenter och det är lite nytt på banan så det kommer bli lika för alla, säger Tiger.

Vilka tror du är dina värsta medtävlare?

- Övriga i Kalixgänget tror jag blir svårast. Tomas Öhman från Älvsbyn är också väldigt snabb.

Hur mycket sporrar det med prispotten?

- Det är alltid roligt att åka här i norr eftersom vi är jävligt duktiga på att arrangera och få fram prispengar. Så visst sporrar det att kunna dryga ut kassan lite. Annars får vi ju oftast betala för oss när vi ska tävla.