Det kunde slutat sämre för Kenneth Andersson. I andra rundan kom han in för fort vid ett vägbyte. Och tack vare att solen hade legat på vägen hade det tinat fram asfalt - det ledde till han tappade fäste och kanade iväg.

- Det hände ju en liten fadäs på andra varvet. Vi hamnade inte i diket - men fick backa lite för att komma på banan, säger han.

Tappade mycket
Eftersom det tinade fram mycket asfalt längs banan så blev det svårare för Thomas Lahti - i sin bakhjulsdrivna Volvo 940 EVO - att få fäste längs banan.

- När det blir mycket vägbyte och halt på banan så är det en klar fördel att ha fyrhjulsdrift. Han tappade 22 sekunder på sista varvet, säger Kenneth Andersson.

Till sommaren kommer de mötas igen på Kanonrundan som körs i Boden- då handlar det om vem som ska vinna DM. Där tror Kenneth Andersson att det kan bli en tuff fight.

- Då är det på grus. Och på snabbt underlag går Thomas Lahtis bil väldigt bra - det kommer bli tufft. Men vi ska kunna ge honom en match, säger han.

Thomas Lahti hoppas på revansch. Och vet att det snabba grusväglaget passar hans bil betydligt bättre än det som NMS-svängen kördes på.

Svårt med fästet
- Jag hade svårt med fästet. På det här väglaget kan jag inte matcha fyrhjulsdrivna bilar. Jag hängde med bra det två första varven - sen hade det kommit fram mycket asfalt som gjorde det halt vid vägbytena. Men på Kanonrundan är det grus, och då får jag bra fäste. Det kommer bli intressant - nog ska jag köra för seger, säger Thomas Lahti.

Kanonrundan kommer bjuda på en spännande avslutning mellan DM:s totala etta Thomas Lahti och tvåan Kennet Andersson.