Krönika: Plannja basket har sålt sin själ
i svensk basket med sju SM-guld och som ledande klubb, både sportsligt och organisatoriskt. Jag begriper det inte. Det jag däremot begriper är att Plannja väljer att kliva av som huvudsponsor, särskilt med tanke på att företaget flyttat större delen av verksamheten från Luleå. Men jag tycker inte att det automatiskt behöver betyda att basketklubben byter namn. För några år sedan försvann pappersmassafabriken Modo i Örnsköldsvik och föddes gjordes M-Real. Men ishockeyklubben Modo fortsatte leva medan man satte M-Real som största logga på tröjan. Där kunde man inte tänka sig att "döda" Modo. Namnet var helt enkelt för rotat i Örnsköldsviksbornas huvuden. Så är det med Plannja Basket också. Jag tror i ärlighetens namn att det är det enda klubbnamnet av alla i ligan som en icke sportintresserad människa skulle koppla till basket. Visst, Plannja Basket behöver pengarna och ett tioårskontrakt med Länsförsäkringar är svårt att säga nej till. Det jag undrar över är om man verkligen inte kunnat behålla Plannja som namn och skramla ihop den andra summan ändå? Eller så är det naivt av mig att tänka så. På rak arm är det bara Plannja och Modo som haft huvudsponsorn som klubbnamn och där det verkligen fungerat. Jag kommer ihåg läskiga basketklubbar som Kärscher, Mazda och New Wave. Hu. Om tio år? Vad händer då? Blir det Folksam Basket? Nya dressar, nya souvenirer och ny identitet. Det här luktar faktiskt mest ett dåligt aprilskämt. Om det nu var tvunget att byta namn, varför inte välja något som verkligen förknippas med Luleå. Efter en snabb namntävling här på redaktionen kom vi fram till följande, betydligt mer acceptabla namn: Pontus Basket Basketstaden Luleå Luleå Herrbasket Norrbotten Basket Mosesson Allstar (här kan man tänka sig en annan huvudsponsor) Ja, ni fattar själva. Det finns mycket som är bättre. Sedan undrar jag lite över hur Luleå kommun ser på saken. Kommunen är redo att bygga en helt ny basketarena och då försvinner den solklara Luleåkopplingen samtidigt som man tar ett namn som inte alls är förknippat med just - Luleå. Jag blir lite småledsen att Plannja Basket som begrepp inte längre kommer att finnas. I min värld kommer jag nog alltid att hålla kvar vid Plannja, likväl som jag vägrar säga Luleå airport. Undrar hur länge det tar för basketfolket att ta sig an namnet? Länge, är min gissning. Att sedan de grönvita linnena försvinner känns också rent bedrövligt och ytterligare ett steg mot själlösheten. Usch. Men å andra sidan kanske man ska vara glad. Allsvenska Kalmar FF har sålt ut namnet på nya Fredrikskans. Det nya namnet är Guldfågel Arena
- där kan vi verkligen snacka kalkon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!