Klubben kämpar för överlevnad

Sponsortappet slår hårt mot HT Bandy – lönebudgeten kommer minska rejält och klubben slåss för överlevnad.

Foto: Pär Bäckström

Bandy/Haparanda2015-04-15 11:50

Ja, det är faktiskt den bistra verkligheten för den tidigare elitserieklubben.

HT Bandy har det tufft med ekonomin och huvudsponsorn Polaricas avhopp för ett par veckor sedan var ett dråpslag.

– Det är hårt ansträngt. Det är sanningen i det hela utan att försköna det, säger sportchefen Sune Nilsson.

Han har fått förhålla sig till en mindre summa pengar att röra sig med när det gäller truppen för kommande säsong.

I ett steg att sänka lönerna har båda ryssarna, Alex Popov och Ivan Fedorkov, skickats hem.

Dessutom har sex unga talanger skrivit kontrakt med klubben.

– De var inte tillräckligt bra. Jag anser att Simon Pruikkonen och Anssi Mokko (två av de nya spelarna) är bättre än ryssarna. Känslan är att vi har bytt upp oss, säger Nilsson.

Sportchefen vill inte gå in på några belopp eller procent när det gäller den sänkta lönebudgeten, men ordföranden Elisabeth Spolander-Merefält bekräftar att det blir en stor skillnad.

– Den blir mycket lägre. Vi måste satsa på yngre och får ha det här som ett mellanår och satsa på att bandyn överlever i Haparanda.

Är det ett hot som hänger över er?

– Visst är det ett hot. Haparanda är en liten stad och alla ska slåss om sponsorerna. Det är tufft. Men vi har en väldigt stark ungdomsverksamhet och vår ambition är att fortsätta, säger Spolander-Merefält.

Förra veckan satt kommunen i ett extra sammanträde angående sponsringen till idrotten.

HT Bandy hade ansökt om 300 000 kronor, men beviljades 200 000 kronor. Ungefär samma summa som i fjol.

En besvikelse för klubben – men framförallt är det en ny huvudsponsor som saknas.

– Det är lättare sagt än gjort. Det är ingen som lyft telefonen och sagt att de vill ta över arenanamnet. Det sonderas hela tiden och dras i olika trådar, säger Sune Nilsson.

Är det ett måste med en ny storsponsor för att bedriva verksamheten?

– Jo, det känns så. Vi är otroligt glada och tacksamma över småföretagarna som ställer upp med omnejd år efter år. Vi har massor av sådana. Men önskemålet och målsättningen är att försöka hitta någon större sponsor som kan ta över arenanamnet. Polarica har ju också haft reklam på nästan hela matchtröjan.

Styrelsen sitter i ett möte under torsdagen där de ekonomiska frågorna kommer att diskuteras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!