LKAB om affÀren med BC LuleÄ: "Ett av de större avtalen"

BC LuleĂ„ har kĂ€mpat utan huvudsponsor i tvĂ„ Ă„r –  men nu har svenska mĂ€starna hittat en ny. GruvjĂ€tten LKAB kliver in med pengar i klubben.

Katjing. Bo Krogvig, kommunikationsdirektör pÄ LKAB, skakar hand med BC LuleÄs klubbdirektör Lars Mosesson pÄ mÄndagens presskonferens.

Katjing. Bo Krogvig, kommunikationsdirektör pÄ LKAB, skakar hand med BC LuleÄs klubbdirektör Lars Mosesson pÄ mÄndagens presskonferens.

Foto: Mimmi Åkerlund

Basket2017-09-18 16:09

Plannja AB var klubbens huvudsponsor i 34 Är, sedan tog LÀnsförsÀkringar Norrbotten över 2010 och laget fick namnet LF Basket Norrbotten.

Fem Är senare kom dagen dÄ klubben ville heta BC LuleÄ och i samrÄd med LF lÀmnade företaget klubben som huvudsponsor.

I somras tog BC LuleÄ kontakt med LKAB och efter nÄgra möten var de överens.

– Vi har inte gjort 58 kundbesök för att hitta en ny. Vi har försökt hitta rĂ€tt och med rĂ€tt tajming. Att stĂ„ utan huvudsponsor i tvĂ„ Ă„r har inneburit att vi fĂ„tt kĂ€mpa som fasiken för att fĂ„ ekonomin att gĂ„ runt. Vi har jobbat stenhĂ„rt och nĂ€ringslivet har stöttat oss, sĂ€ger klubbdirektören Lars Mosesson och fortsĂ€tter:

– Vi Ă€r nöjda och stolta att vi kan jobba ihop med lĂ€nets starkaste varumĂ€rke. Det Ă€r en trygghet för oss.

Bo Krogvig, kommunikationsdirektör pÄ LKAB, var pÄ plats i LuleÄ Energi Arena för att berÀtta om avtalet:

– VĂ„r sponsring av idrott och kultur i Norrbotten och MalmfĂ€lten syftar till att skapa attraktiva samhĂ€llen, för vĂ„ra nuvarande och kommande medarbetare, medborgarna och för de som söker sig hit. Det strategiska samarbetet med BC LuleĂ„ Ă€r en pusselbit i detta arbete, sĂ€ger Krogvig.

Hur mycket pengar det handlar om vill parterna inte avslöja och Mosesson har i dagslÀget inga konkreta svar vad pengarna kommer gÄ till.

– Peter Öqvist kommer inte fĂ„ handla 3-4 spelare pĂ„ en gĂ„ng, det Ă€r inte det avtalet gĂ„r ut pĂ„. Nu ska vi sĂ€tta det pĂ„ plats sĂ„ det blir bra för att sedan fortsĂ€tta nĂ€sta Ă„r.

Vad kommer det innebÀra för spelarbudgeten i framtiden?

– Vi har satt budgeten för nĂ€sta sĂ€song och kommer inte göra nĂ„gra avvikelser för att vi fĂ„tt in en ny huvudsponsor. Vi ska sĂ€tta avtalet under Ă„ret sĂ„ det blir bra sedan fĂ„r vi se i framtiden vad det kommer att bli.

Har LKAB gett nÄgra direktiv pÄ vad pengarna ska gÄ till?

– Nej, de vet att vi sköter föreningen pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt och har inte sagt Ă„t oss vad vi ska göra.

BC LuleÄ har tidigare spelat tre ligamatcher i MalmfÀlten och kommer jobba vidare för att synas i lÀnet.

– Jag tror vi Ă€r de första som profilerade oss som lĂ€nets lag. Man kan sĂ€ga att man Ă€r lĂ€nets lag men man mĂ„ste visa det ocksĂ„. Vi har spelat tre ligamatcher i Malmberget, haft sponsortrĂ€ffar dĂ€r och arrangerat en golftĂ€vling. Vi har gjort mycket i MalmfĂ€lten, sĂ€ger Mosesson.

Sponsoravtalet innebÀr inget namnbyte.

– Det har aldrig varit frĂ„gan om att byta namn igen. Det kommer aldrig hĂ€nda igen. Vi kommer heta LuleĂ„ för alltid, sĂ€ger Mosesson.

Det var inte heller nÄgot LKAB ville.

– Nej, föreningens uppgift Ă€r att vinna och vi fĂ„r markera vĂ„r nĂ€rvaro pĂ„ annat sĂ€tt. Börsnoterade företag kan man köpa och byta namn pĂ„ hur man vill, men inte föreningar. Det som gör svensk idrott sĂ„ stark Ă€r föreningsengagemanget – det tycker inte jag att man ska skruva pĂ„ för mycket med namn och sĂ„nt. Man ska med stolthet bĂ€ra sitt namn.

LKAB sponsrar flera norrbottniska lag och idrottare redan, bland annat LuleÄ Hockey och Charlotte Kalla.

– Det hĂ€r Ă€r ett av de större sponsoravtalen, sĂ€ger Krogvig.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!