Plannja AB var klubbens huvudsponsor i 34 Är, sedan tog LÀnsförsÀkringar Norrbotten över 2010 och laget fick namnet LF Basket Norrbotten.
Fem Är senare kom dagen dÄ klubben ville heta BC LuleÄ och i samrÄd med LF lÀmnade företaget klubben som huvudsponsor.
I somras tog BC LuleÄ kontakt med LKAB och efter nÄgra möten var de överens.
â Vi har inte gjort 58 kundbesök för att hitta en ny. Vi har försökt hitta rĂ€tt och med rĂ€tt tajming. Att stĂ„ utan huvudsponsor i tvĂ„ Ă„r har inneburit att vi fĂ„tt kĂ€mpa som fasiken för att fĂ„ ekonomin att gĂ„ runt. Vi har jobbat stenhĂ„rt och nĂ€ringslivet har stöttat oss, sĂ€ger klubbdirektören Lars Mosesson och fortsĂ€tter:
â Vi Ă€r nöjda och stolta att vi kan jobba ihop med lĂ€nets starkaste varumĂ€rke. Det Ă€r en trygghet för oss.
Bo Krogvig, kommunikationsdirektör pÄ LKAB, var pÄ plats i LuleÄ Energi Arena för att berÀtta om avtalet:
ââVĂ„r sponsring av idrott och kultur i Norrbotten och MalmfĂ€lten syftar till att skapa attraktiva samhĂ€llen, för vĂ„ra nuvarande och kommande medarbetare, medborgarna och för de som söker sig hit. Det strategiska samarbetet med BC LuleĂ„ Ă€r en pusselbit i detta arbete, sĂ€ger Krogvig.
Hur mycket pengar det handlar om vill parterna inte avslöja och Mosesson har i dagslÀget inga konkreta svar vad pengarna kommer gÄ till.
ââPeter Ăqvist kommer inte fĂ„ handla 3-4 spelare pĂ„ en gĂ„ng, det Ă€r inte det avtalet gĂ„r ut pĂ„. Nu ska vi sĂ€tta det pĂ„ plats sĂ„ det blir bra för att sedan fortsĂ€tta nĂ€sta Ă„r.
Vad kommer det innebÀra för spelarbudgeten i framtiden?
â Vi har satt budgeten för nĂ€sta sĂ€song och kommer inte göra nĂ„gra avvikelser för att vi fĂ„tt in en ny huvudsponsor. Vi ska sĂ€tta avtalet under Ă„ret sĂ„ det blir bra sedan fĂ„r vi se i framtiden vad det kommer att bli.
Har LKAB gett nÄgra direktiv pÄ vad pengarna ska gÄ till?
â Nej, de vet att vi sköter föreningen pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt och har inte sagt Ă„t oss vad vi ska göra.
BC LuleÄ har tidigare spelat tre ligamatcher i MalmfÀlten och kommer jobba vidare för att synas i lÀnet.
â Jag tror vi Ă€r de första som profilerade oss som lĂ€nets lag. Man kan sĂ€ga att man Ă€r lĂ€nets lag men man mĂ„ste visa det ocksĂ„. Vi har spelat tre ligamatcher i Malmberget, haft sponsortrĂ€ffar dĂ€r och arrangerat en golftĂ€vling. Vi har gjort mycket i MalmfĂ€lten, sĂ€ger Mosesson.
Sponsoravtalet innebÀr inget namnbyte.
â Det har aldrig varit frĂ„gan om att byta namn igen. Det kommer aldrig hĂ€nda igen. Vi kommer heta LuleĂ„ för alltid, sĂ€ger Mosesson.
Det var inte heller nÄgot LKAB ville.
â Nej,âföreningens uppgift Ă€r att vinna och vi fĂ„r markera vĂ„r nĂ€rvaro pĂ„ annat sĂ€tt. Börsnoterade företag kan man köpa och byta namn pĂ„ hur man vill, men inte föreningar. Det som gör svensk idrott sĂ„ stark Ă€r föreningsengagemanget â det tycker inte jag att man ska skruva pĂ„ för mycket med namn och sĂ„nt. Man ska med stolthet bĂ€ra sitt namn.
LKAB sponsrar flera norrbottniska lag och idrottare redan, bland annat LuleÄ Hockey och Charlotte Kalla.
â Det hĂ€r Ă€r ett av de större sponsoravtalen, sĂ€ger Krogvig.