Nilsson i rallysvängen

Thomas Nilsson, Vittjärv, kör Svenska Rallyt i slutet av veckan.Som kartläsare, eller co-driver som det numera heter.Här berättar han om livet i rallybilen och vid sidan av vägen.

Foto: Håkan Zerpe
VÄLKÄNDA VÄGAR. Kanonrundan i Boden är hemmaplan för Thomas Nilsson. Nu väntar vintervägar i Svenska rallyt.

Foto: Håkan Zerpe VÄLKÄNDA VÄGAR. Kanonrundan i Boden är hemmaplan för Thomas Nilsson. Nu väntar vintervägar i Svenska rallyt.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2014-02-08 07:00

Thomas Nilsson, 49, är medlem i Norrbottens Motorsällskap i Boden. En garvad co-driver som vissa år åkt 40 tävlingar. Numera blir det kanske tio tävlingar per år.

Det där med kartläsare är en svunnen titel. Någon kartläsning förekommer inte. En av co-driverns viktigaste uppgifter är att läsa "noter", köranvisningar, på specialsträckorna. På transportsträckorna anvisar en körbok rätt väg mellan specialsträckorna.

Lagjobb

Att åka rally är ett gigantiskt lagarbete. I teamet kring den Volvo 242 - 76 som ägs och körs av värmlänningen Arne Rådström finns ett femtontal personer.

Co-driverns jobb på den här nivån är inte bara att sitta i bilen.

– Mina uppgifter kan vara att jobba mot sponsorer, eventupplägg för dessa, planering var alla i teamet ska vara, när och vad de ska göra. Nej, inte teamchef, snarare biträdande. Sedan sysslar jag mycket med administrativt arbete och information.

Fabriksbil

Teamet är litet i förhållande till storfräsarnas organisationer. Men 1995 åkte Rådström-Nilsson för Toyota i en fabriksbil.

– Då hade Toyota 230-300 personer med sig till Svenska rallyt. Vi är i vår klass Rally Sweden Historic på gräsrotsnivå, även om det är hyggligt hög klass med svenska mått mätt.

Historic är en slags supportklass till VM-tävlingen. Ett historiskt tävlingsfält bjuds in med äldre bilar som är byggda som de var på den tiden. Konkurrensen är stenhård med bland annat legendarer som Petter Solberg och Stig Blomqvist.

– Ingen lek, småler Thomas Nilsson.

Kemi

Duon har kört ihop lite från och till.

– Vi fungerar bra ihop. Har någon slags kemi och är snälla mot varandra.

Ibland tränar man på sträckorna innan tävlingen och kan då skriva egna noter. Vid exempelvis Svenska rallyt tillhandahåller arrangören noterna.

– Co-drivern ska liksom spela upp en film i förarens huvud innan verkligheten kommer, förklarar Thomas Nilsson pedagogiskt. Otroligt viktig är hur lång tid innan man ska läsa, inte för sent eller tidigt. Och inte ge för mycket information heller.

Blicken går från vägen till noterna, upp och ner hela tiden. Alla co-drivers tappar bort sig ibland. Rutinerade hittar snabbare tillbaka.

En rullning

Hur ska en bra co-driver vara?

– Lugn, trygg, inte åkrädd. Och ha många bollar i luften.

Du har åkt av ett antal gånger?

– Jodå. Men ingen avåkning när jag gjort illa mig. Nu har vi riktigt bra skydd för att spara nacken. Jag gjorde en riktig rullning en gång, men då blev det mer att jag inte ville åka med den killen mer än att vara rädd för att sätta mig i bilen igen.

Fredag-lördag körs Svenska Rallyt. Rådström-Nilsson tippas ta en framskjuten plats.

Så här kan ett utdrag ur en rallynot se ut: 200 MH+ 150 MV+/Kr 150. Co-drivern läser alltså i klartext, inte förkortningarna.

Ovanstående betyder att det är 200 meter från föregående not till en mediumplus högersväng, en mindre skarp sväng än en medium. Därefter 150 meter till en liknande sväng vänster som går över ett krön. Sedan 150 meter till nästa not.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om