Flopplistan: Här är Norrbottens 5 fulaste klubbmärken

Klubbmärkes-specialisten Leonard Jägersköld Velander har tagit fram den stora sågen, och valt ut de fem fulaste klubbmärkena inom Norrbottens fotboll.

Leonard Jägerskiöld Velander har valt ut de fem klubbmärken från länet han tycker är fulast.

Leonard Jägerskiöld Velander har valt ut de fem klubbmärken från länet han tycker är fulast.

Foto: Montage

Fotboll2023-10-01 07:30

Denna lista har sammanställts av Leonard Jägerskiöld Velander, sportjournalist, fotbollskommentator och författare till boken "Fotbollens Heraldik".

– Det här blir ju väldigt subjektivt men jag har försökt basera mina val på de tre parametrarna som vi pratade om senast, säger Jägerskiöld Velander.

5. Malmbergets AIF

undefined
Malmbergets AIF har idag bara ett seniorlag på damsidan, som just nu ligger just sist i division 3 Norrbotten. (Arkivbild)

– Erik Niva får ursäkta, men Malmbergets nuvarande emblem är faktiskt riktigt, riktigt fult. Gröna färgkombinationer brukar kunna gå hem ganska bra, men detta grönvita märke där det står MAIF stort som tusan i en sorts skuggad sköld, blir inte bra. Sen har vi då stjärnan, månen och fjället bakom och visst, det finns en lokal förankring, men den är ganska taskigt utfört. Ska jag vara ärlig tänker man mer på Pakistans flagga än Malmberget när man ser det här. Det finns verkligen potential i de ingredienser som MAIF har, men det är synd att det är så taskigt utfört. Orginalemblemet tycker jag är betydligt bättre.

4. Luleå Fotboll Dam

undefined
Luleå Fotboll fick både ett nytt namn och ett nytt klubbmärke inför årets säsong. Leonard Jägersköld Velander är dock inte speciellt imponerad med resultatet.

– Här har jag tagit något modernt, och det är väl det jag avskyr mest bland klubbmärkena. Det går att göra bra moderniseringar där man är trogen klubbens identitet och historia, som exempelvis Chelsea och Manchester City, men sen finns det även de som bara handlar om marknadsföring och att göra "New York Yankees" av sin identitet, vilket jag tycker detta påminner om. Jag förstår att det ska vara något slags morderniserat "L" som kanske även står för någonting annat, men jag tycker det blir alldeles för abstrakt.  Det positiva med märket är att det lever upp till det som globaliseringen och fotbollsindustrialiseringen kräver – att det ska vara väldigt enkelt att återskapa både på tröjor, souvenirer och på sociala medier. Men det är ju alldeles för tråkigt. Det här emblemet säger absolut ingenting.

3. Vittjärvs IK

undefined
Vittjärvs IK spelar idag i division 5. (Arkivbild)

– Det här ser ut som att någon försökt slänga ihop en egen logga i Microsoft Paint på 10 minuter. En sorts amatörmässig blandning av IFK-skölden och den där mjuka filtskölden man satte upp sina simborgarmärken på när man var liten. Det har ju alla ingredienser som ett svensk föreningsmärke ska ha. Det är en sköld som innehåller klubbens initialer, årtalet det grundades och en stjärna, men det är alldeles för taffligt gjort. Det här märket behöver någon se över.

2. Boden City

undefined
Boden City grundades i november 2018 och ligger idag på nedre halvan i division 3.

– Själva oxen eller tjuren som stirrar rakt in i beskådaren är väl okej, men sen smälls namnet "Boden City" upp stort över hornen med "FC" skrivet pyttesmått i vad som ser ut att vara en annan font. Nej det här är svagt. Det står absolut ut, men det är en väldigt märklig design. Jag får känslan av att Restaurang Jensens Böfhus möter HV71, och det är inte vackert.

1. Haparanda FF

undefined
Störst sågning av alla får Haparanda FF. Varken den gamla (övre) eller den nya varianten av division 4-lagets emblem håller måttet enligt fotbollsjournalisten.

– Här vill jag faktiskt slänga med både deras gamla och nya märke. Det här är rörigt, massa stilar som bryter mot varandra, och faktiskt rent utsagt fult. Det här är två riktigt usla märken. Innebandy-folket får ursäkta men är det någon sport som är väldigt svag på klubbmärken är det innebandy, och det gamla märket andas väldigt mycket innebandy-cup. HFF står skuggat mot en svart bakgrund där någon sorts clipart-boll åker förbi över namnet och året de grundades. Och det nya märket är nästan ännu värre. Bollen ser mer ut som en handboll än något annat, och bakom den ser det ut som en japansk sol med strålar och allt. Det är väldigt rörigt, man förstår inte vad som pågår, och det är motsatsen till estetiskt tilltalande.

undefined
Leonard Jägerskiöld Velander är sportjournalist, fotbollskommentator och författare till boken "Fotbollens Heraldik".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!