Newcastles nya stormrika saudiska ägare får Premier League-klubbarna att vara på sin vakt.
Ja, mer än så.
På måndagen enades den engelska fotbollsligan om att tillfälligt införa ett förbud mot att klubbarna skriver sponsoravtal med företag som har kopplingar till klubbägarna, skriver The Athletic. 18 av klubbarna i högstaligan röstade för förslaget medan Newcastle röstade emot och Manchester City lade ned sin röst.
Den nya regeln kommer att gälla de kommande tre veckorna, under vilken tid Premier League-klubbarna hoppas få till en permanent lösning.
– Om vi inte hade ett förbud så hade det inte funnits något som stoppade Newcastle från att, låt oss säga, skriva på ett avtal värt över en miljard kronor för namnrättigheter på arenan med ett saudiskt företag som är kopplat till deras ägare, sade en företrädare för en av Premier League-klubbarna enligt Sky Sports och fortsatte:
– De hade då kunnat använda de pengarna för att köpa spelare i januari och därmed kringgå reglerna för financial fair play.