Han har hunnit med två sejourer i Luleå Hockey under sitt arbetsliv.
De sex första åren var hans titel klubbdirektör.
– Jag kände att det fick räcka med sex år, för det var rätt slitigt. Speciellt de första åren. Jag och Thor (Stöckel) jobbade mer eller mindre natt och dag då. Frun längtade dessutom efter sina vänner i Stockholm. Så vi flyttade ner dit och jag hoppade in i ett golfprojekt. Men jag insåg att jag brann mer för hockeyn och fem år senare var jag tillbaka, säger Peter Jidström.
Han och klubbdirektörskollegan Thor Stöckel insåg inte vilka ekonomiska problem Luleå Hockey hade när de anställdes våren 2008.
– Det var ett ansträngt läge. Jag minns att prognosen vi gjorde när vi tog över tydde på att vi skulle göra ett minus på mellan sju och nio miljoner kronor den första säsongen men jag har alltid gillat utmaningar. Jag och Thor åkte runt, besökte alla sponsorer och lyckades göra ett nollresultat. Sedan gjorde vi någon miljon i vinst varje år efter det, säger Peter Jidström.
– Det en jobbig men rolig resa, tillägger han.
Föreningen hade haft det tufft även sportsligt, det var nära att det blev kval våren ni tog över. Vad möttes ni av under era sponsorbesök?
– Av skepsis, men de lyssnade på oss när vi berättade hur vi tänkte och vilka visioner vi hade, och gav oss en chans. Att det vände efter det där är samtidigt inte bara vår förtjänst, det var många eldsjälar som slet hårt under en lång tid, och vi hade en duktig ordförande och styrelse.
– Alla jobbade som ett lag och hjälptes åt att hitta lösningar på problemen vi hade, tillägger han.
Det var ett jobberjudande från Bright group som för sex år sedan tog honom tillbaka till Luleå Hockey.
– Jag kände inte att det passade mig. Men jag erbjöd mig att hjälpa dem ordna en demoarena, jag visste ju att de ville in i sportens värld, och tog kontakt med min gode vän Jakob (Porser) och sa att jag var beredd att gå in som konsult om han kunde tänka sig att hjälpa Luleå Hockey med en teknikinvestering. Att han gjorde det betydde mycket för föreningen, säger Peter Jidström.
Luleå Hockey hade högst sponsorintäkter av alla klubbar i SHL både förra och förrförra säsongen.
Han tror klubben kommer ha det även denna säsong.
– Jag vet inte hur det har gått för de andra klubbarna men jag har svårt att se någon slå oss på det eftersom intäkterna har fortsatt att öka. Förra säsongen stannade vi på 54 miljoner. Den här säsongen tror jag att vi kommer nå 62 eller 63 miljoner. Våra sponsorer är verkligen fantastiska. Det är för att de ställer upp i ur och skur som föreningen överlever, säger Peter Jidström.
Det här är inte den företagstätaste regionen i landet, hur kan ni ha högst sponsorintäkter?
– Det är hockeyfeber och våra sponsorer tycker det är perfekt att ta med sig sina kunder hit och mingla. Sedan får vi mycket beröm för vårt jämställdhetsarbete. Vi har långt över tusen sponsorer men det finns fortfarande obearbetad mark. Så nog går det att öka ännu mer. Jag är övertygad om att den som tar över mig nu när jag slutar kommer toppa den här säsongens resultat.
Det är ett bra läge du slutar i?
– Ja, Luleå Hockey är en välmående och harmonisk förening i dag. Det känns vemodigt. Det här är det roligaste jobbet jag har haft och det är svårt att sluta när det går bra. Men det känns samtidigt skönt att göra. Jag börjar ju komma upp i åren, precis som Stefan (Enbom), som är 63, och jag berättade för honom att jag tänkte sluta redan förra säsongen. Det kändes viktigt för mig att få avsluta snyggt så vi enades om att jag skulle stanna kvar tills säsongen var igång, fylla plånboken tillsammans med de andra i marknadsgänget och finnas med i bakgrunden fram till i vår ifall min efterträdare vill ha hjälp med något i början. Sedan kommer jag att vara involverad i Melodifestivalen och flyga upp och se en och annan match, säger Peter Jidström – som har pendlat fram och tillbaka mellan Luleå och Stockholm under sina år som marknadschef i Luleå Hockey.
Går du i pension sen?
– Jag vet faktiskt inte om jag bara ska ta det lugnt eller ta på mig något mindre projekt.