Sedan 1999 har Fredrik Tiger, Kalix MK, kört SM i rallycross i klassen supernationell.
Därifrån har han bland annat tre SM-guld.
Ett nytt motorreglemente har dock gett en törn på 42-åringens motivation.
– Jag har åkt på samma grejer sedan 2008 och det säger lite grand om hur bra bil vi byggde egentligen. Så nu var SBF (Svenska bilsportförbundet) tvunget att göra reglementsförändringar så att andra bilar kunde hinna ikapp. De förändringarna innebär att allt blir mycket dyrare, säger Fredrik Tiger.
Hur reagerade du på det?
– Jag försökte att inte spinna på det, men det är klart man blir lite förbannad när spelreglerna ändras för att man byggt en för bra bil hemma.
Han hade behövt mellan 100.000-150.000 kronor för att utveckla motorn, något som var svårt att dra ihop från sponsorer eftersom supernationell är en serie som marknadsföringsmässigt inte är den mest attraktiva.
Istället började Fredrik Tiger blicka uppåt. Mot RallyX Supercar Scandinavia – serien över supernationell. Redan i slutet av förra säsongen inleddes ett arbete med att få ihop alla bitar för att kunna köra Supercar. För pengar kommer behövas nu när det är bestämt att han byter klass.
– Det är tre gånger så stor budget att köra en sådan här bil underhållsmässigt. Det är mer mekaniker och teamet måste vara på tå, det ska vara bättre kollektion kläder som ska säljas och huvudsponsorer. Jag siktar väl på att få lös 800.000-900.000 kronor för att driva runt det på ett bra sätt.
Det är sex deltävlingar som gäller och den närmaste arrangeras i Strängnäs. Med andra ord räknar Tiger med körkostnader och underhåll av bussen på upp emot 150.000 kronor.
Bilen han sätter sig i är en fyrhjulsdriven Ford Focus som byggts av rallystjärnan Michael Jernberg och sedan sålts vidare mellan ett antal förare. Bland annat Mats Öhman, Älvsbyns MS.
– Den har några år på nacken, men det sista Mats gjorde var att uppdatera drivlina och hjulupphängningar så det som sitter där är det senaste som folk åker med. På så sätt är den konkurrenskraftig.
Vad är målsättningen?
– Jag åker alltid för att vinna, sen får vi se vart materialet räcker. Realistiskt kanske topp 6 i bästa fall. Det är inga duvungar jag har att göra med – det är fullblodsfräsare hela högen, säger Tiger.
Satsningen gäller till en början för tre år framåt. Och i det långa loppet finns det ett mål som Kalixföraren vill uppnå.
– Jag har alltid gillat att sätta mål och det är att åka VM och slåss om titlar.
Vad krävs för att ta sig dit?
– Framförallt en ordentlig budget, det är den som styr det. 2016 siktar jag på och jag jobbar för att få någon bilfabrikant bakom mig. Det får gärna vara BMW.