Videon Àr inte lÀngre tillgÀnglig
Hans motstÄndare i finalen, Anders Edh, Söderhamn, var segersugen, men fick ge sig för den 46-Ärige pitebon Lars Berglund, SHRA LuleÄ, som blev bÀttre och bÀttre dag för dag i dragracefesten pÄ LÄngnÀs.
- Jag hade lite problem i kvalet, men i finalloppet gick bilen verkligen bra, sa Berglund lyckligt efter att ha mottagit prisbucklan.
Bilen ja, det Àr en Camaro, 1969, som han kom över och byggde för sex Är sedan tillsammans med sitt tekniknördiga team.
Ombyggt smörjsystem
Han vann pÄ LÄngnÀs i fjol, men trodde det skulle bli svÄrt att försvara sin topposition med tanke pÄ alla hÄrdsatsande i just den hÀr klassen.
- Men hela teamet har haft en stark idé kring vÄr satsning, och jobbat otroligt mycket för att utveckla bilen och motorn pÄ 1.500 hÀstkrafter, berÀttar han.
Vad Àr det ni har gjort?
- Vi har framförallt byggt om smörjsystemet i motorn för att göra det stabilare, och vi har gjort justeringar i bak och framvagn. Det har varit mycket fix och trix.
NÀrmast tÀvlar Berglund i FÀllfors kommande helg, och helgen dÀrpÄ i Sundsvall.
Lars Berglund Àr i likhet med sin bror Rolf, som blev utslagen i semin i samma klass, ute efter totaltriumfen i Scandinavian Dragracing Series.
FĂ€rre starter
Streetklassen Àr het och mÄnga förare satsar hÄrt.
En som satsade för hÄrt pÄ LÄngnÀsbanan var Fredrik SkÀrgÄrd, Sundsvall, som gasade för mycket, fick en hÀftig sladd efter start, och dundrade in i muren.
Bilen blev helt ramponerad pÄ sidan, men tack och lov blev det inga personskador.
- SÄnt som hÀnder i den hÀr branschen. Jag har pratat med föraren, som konstaterar att han kanske borde tagit det lite lugnare, sÀger tÀvlingsledaren Allan Sandström.
Sandström kan ocksÄ se tillbaka pÄ en tÀvlingshelg som inte gÄtt pÄ rÀls precis.
- Vi har haft ett grymt missflyt med regn och en ovÀntad jÀttesanering av transmissionsolja pÄ banan som tog flera timmar. Det Àr inte roligt för publiken. Vi hade tÀnkt köra fredag-lördag, nu tvingades vi ocksÄ ta söndagen som reservdag i ansprÄk, fortsÀtter Sandström.
Han kan ocksÄ konstatera att antalet startande ekipage minskat pÄ senare Är. I Är kom 102 ekipage till start. Som mest för fem Är sedan var det 287.
- Allt beror pÄ att folk i dessa tider inte har rÄd att satsa pÄ att bygga dragracebilar, slutar tÀvlingsbasen.