Ingen rök utan - eld själar på Dragway

Erik Andersson har ägt sin Ford i 22 år.  I helgen gör han sista racet på Pite Dragway.  - Jag har nått mitt mål och är snabbast i klassen, säger Andersson.

RYKANDE. I går startade årets dragracing på Pite Dragway. Årets motorfest har rekordmånga deltagare och med tanke på vilka fordon som är på plats kan det även komma att gå rekordfort.

RYKANDE. I går startade årets dragracing på Pite Dragway. Årets motorfest har rekordmånga deltagare och med tanke på vilka fordon som är på plats kan det även komma att gå rekordfort.

Foto: Ida Axelsson

LÅNGNÄS2008-07-12 06:00
1986 tog Koskuskullebon Erik Andersson sitt körkort. Första bilen blev en Ford Consul av årsmodell 1976. Den har han kvar än i dag. Men i en ny skepnad. Och med 1.500 hästkrafter till under huven. - Chassidimensionen passar väldigt bra för dragracing. Det ryms mycket under huven, säger Erik Andersson och skrattar. Kan bli epa
Han innehar europarekordet på 7,6 sekunder i klassen street med sin "fårrden", förlåt Forden. Under lördag och söndag kör han sista reporna på Långnäs flygraka. Nästa sommar är det dags för en uppgradering. Och efter 22 år hamnar säljer han livsverket om rätt köpare hittas eller bygger om den. Till barnen. - Om jag behåller Forden gör jag om den till en epa-traktor åt ungarna, säger Erik Andersson. Välkänd i Koskuskulle
Som gjort sig välkänd i byn genom åren. Innan ombyggnationen till en dragracebil trimmade han - och körde rally på gatorna i Koskuskulle. - De flesta känner nog till bilen, säger han och flinar. Nästa livsverk står redan i garaget. Utan motor. En Mustang av årsmodell 2007 för styrning i klassen top door slammer. - Motorn är på väg från USA. Den ska väl innehålla drygt 3.000 hästkrafter. Varför lägger du ner själ och hjärta i den här sporten?
- För att uppnå ett mål - att bli snabbast. Det har jag också blivit i streetklassen. Nästa steg blir att kliva in i top door slammer och bli snabbast där. Förhållande mot sitt slut
Hur är känslan att sätta sig i Forden och trycka gasen i botten när startljuset blinkar till? - Som att någon springer allt vad han kan, hoppar och sparkar mig i ryggen. Det handlar inte om acceleration - utan en rejäl smäll. Bilen blänker i solskenet. Erik Andersson går runt och putsar den gröna metalliclacken och cromen under huven innan Kuriren-fotografen får tillstånd att plåta. Sista repan stundar. Och ett 22 år långt förhållande ser sitt slut. Om inte barnen får en uppgraderad epa-traktor.

FAKTA/Erik Andersson

Ålder: 40 år.

Bor: Koskuskulle. Familj: Barnen Sara 15, Frida 13 och Victor 9. Kör: Dragracing sedan sju år tillbaka. Bil: Ford Consul, årsmodell 1973. Effekt: 1.618 hästkrafter. Vikt: 1.360 kilo, inklusive Erik som förare. Växellåda: Tvåväxlad automat. Acceleration: 0-100 km/h på 1,1 sekund. Klass: Street. Startnummer: 1.761. Största merit: Innehar europarekordet i klassen på 7,6 sekunder. Kuriosa: Erik Andersson har ägt Forden i 22 år. Använt den som personbil tills för sju år sedan. Ombyggd från trimmad gatbil till dragracebil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!