"Det är viktigt att lyckas i början"

En ny klubbdirektör blev två.  Möt Luleå Hockeys Peter Jidström och Thor Stöckel i en pratstund om framtidstro, visioner och uppoffring.  - Det hade inte gått att kombinera mitt tidigare jobb med den här uppgiften, säger Jidström till Norrbottens-Kuriren.

NYA ANSIKTEN. Luleå Hockey har gjort en nysatsning på klubbdirektörsposten. Hans Chrunak byts ut mot Thor Stöckel (till vänster) och Peter Jidström. Båda kommer från näringslivet och ska omvandla föreningen till ett företag.

NYA ANSIKTEN. Luleå Hockey har gjort en nysatsning på klubbdirektörsposten. Hans Chrunak byts ut mot Thor Stöckel (till vänster) och Peter Jidström. Båda kommer från näringslivet och ska omvandla föreningen till ett företag.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-05-10 06:00
Måndag den 10 mars skulle Luleå Hockey presentera Hans Chrunaks ersättare. Det blev en överraskning. Eller snarare två. Peter Jidström och Thor Stöckel går båda från näringslivet direkt in i Luleå Hockeys organisation. - Jag blev kontaktad av LHF:s styrelse efter att dom fått ett tips om mig, det var inte så mycket att fundera på. En sån här chans kommer inte många gånger i livet, säger Peter Jidström. - Intresset från Luleå Hockey fälldes väl lite av en slump vid ett lunchmöte, som egentligen handlade om någonting helt annat. Efter mötet satt vi kvar och socialsnackade och då kom klubbdirektörsposten på tal. På den vägen var det, säger Thor Stöckel. Fröna såddes i januari
Båda episoderna utspelade sig i början av januari 2008. Då såddes fröna. Två månader senare var det klart. Och när Norrbottens-Kuriren träffar dem båda i ett konferensrum i Coop Arena onsdag den 23 april har båda nyligen avslutat och offrat sina tidigare civila karriärer. Jidström som vd och delägare i konferensanläggningarna Rosfors Herrgård och Arctic Ranch i Överkalix. Stöckel som ansvarig för strategisk försäljning och marknad inom IT-företaget Logica, tidigare WM-data. Full stöttning
- Min fru Helene har tagit över mitt ansvar i konferensanläggningarna. Utan full stöttning från familjen hade det aldrig funkat, säger Peter Jidström. - Samma sak för mig. Det är väl självklart att man ställer sig frågan om vad exponeringen som klubbdirektör i Luleå Hockey betyder för övriga familjemedlemmar. Jag har också läst tidningarna, suttit på läktaren vid hemmamatcherna och haft känslor och åsikter. Det är många olika krafter som ska kunna hanteras och utan familjens godkännande hade det inte funkat för mig heller, menar Stöckel. De nya klubbdirektörerna har redan börjat bygga broar inom föreningen och bland fans och sponsorer. Och ser utmaningen framför sig. - Vi har satt igång arbetet i dagarna och redan hunnit med några möten, bland annat med Luleåfans. Det är viktigt för oss att få träffa nyckelpersoner både internt och externt för att skapa oss en bild av hur de ser på Luleå Hockey, säger Stöckel. "De ska känna sig delaktiga"
Vilka diskussioner förde ni med Luleåfans? - Vi vill gärna att de ska känna sig delaktiga i nya arenan och komma med sina idéer som berör exempelvis ståplatsläktaren och baren, menar Stöckel. Organisationen Luleå Hockey kommer att förvandlas från en förening till ett företag. Klubbdirektörerna, som båda har ett gediget register från näringslivet, ser också positivt på klubbens utveckling i framtiden. - Omsättningen ska dubblas när vi får den nya arenan. Men först och främst krävs det struktur på saker och ting. Alla avtal ska dokumenteras och skrivas under, så det inte finns några frågetecken, säger Peter Jidström. Bättre två än en
De är inte bekanta sedan tidigare, men har snabbt hunnit inse betydelsen av att dela på posten istället för att det ska vara en herre på täppan. Thor Stöckel blir ansvarig för arenan och den sportsliga biten medan Peter Jidström tar sig an marknadsgruppen och den övergripanden ekonomin. - Det känns otroligt bra redan nu. Ju mer vi lär känna varandra desto klarare blir vi på vad vi är duktiga på. Thor har en otrolig egenskap att öppna dörrar till Luleå hockey och det blir viktigt med både befintliga och framtida kontakter, säger Jidström. Hur ser ni på uppdraget? - Det är viktigt att lyckas i början för att få en positiv framtidstro. Det kommer att bli en rolig resa med den nya arenan, säger Jidström. "En stor utmaning"
- Det finns en klar målbild. Det blir en stor utmaning, men vi ska visa vikten av att samverka med Luleå Hockey för sponsorer och publik, menar Stöckel. Är ni medvetna om att det blir ett stålbad även nästa säsong innan nya arenan är på plats och ger ekonomin ett uppsving? - Är det ett påstående eller fakta? Nä, men visst är det så. Vi har nyss börjat och man vänder inte det ekonomiska läget på ett par dagar, konstaterar Stöckel. Pratat med Kiruna och Piteå
Men redan nu har två av länets division I-klubbar varit i kontakt med den forne Kirunaspelaren Thor Stöckel. - Kiruna och Piteå har hört av sig och gratulerat till jobbet. Jag ser det som en självklarhet att vi träffar länets hockeyföreningar och hittar ett bra samarbete. Målsättningen är att vi ska kunna ha ett till två allsvenska lag i länet, säger Stöckel. Resan har börjat. Luleå Hockey ska omvandlas till ett företag likt Frölunda, HV71 och Färjestad. Och färjkarlarna heter Peter Jidström och Thor Stöckel. De kan bara knyta nävarna och hoppas på medvind i seglet.

Klubbdirektörerna

Namn: Peter Jidström.

Ålder: 47. Bor: Svartön, Luleå. Familj: Fru, två barn. Hockeybakgrund: Ingen aktiv karriär. Jobbat flera år som rekryterare inom Djurgårdens IF, Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Hockeyligan. Civil bakgrund: Drev konferensanläggningarna Rosfors Herrgård och Arctic Ranch i Överkalix innan han blev klubbdirektör i Luleå Hockey. Motto: Ärlighet. Namn: Thor Stöckel. Ålder: 48. Bor: Bergviken, Luleå. Familj: Fru, fem barn. Hockeybakgrund: Kiruna AIF, Västra Frölunda, Västers IK, Almtuna. Civil bakgrund: Försäljningschef i norr för IT-företaget Logica, tidigare VM-data. Motto: Att våga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om