Projektledare Ronny Nilsson vill att alla sponsorer ska behandlas lika

Ronny Nilsson är styrelseledamot och ansvarig projektledare för Luleå Hockeys marknadsavdelning. Och han gillar inte att höra Norrbottens-Kurirens berättelse. - Det får inte ske.

KONKURRENS. Plannja Basket slåss med Luleå Hockey om sponsorerna. Luleå har dock betydligt fler i sitt nätverk.

KONKURRENS. Plannja Basket slåss med Luleå Hockey om sponsorerna. Luleå har dock betydligt fler i sitt nätverk.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-05-07 06:00
Inför förra säsongen omorganiserade Luleå Hockey sin marknadsgrupp.Robert Hedlund tillkom som extra resurs till de redan befintliga säljarna Janne Dannberg och Tarja Keisu.Men Hedlund har även andra sysslor inom föreningen som bland annat webbansvarig.Gjorde om
Dessutom beslutade styrelsen att ledamoten och företagaren Ronny Nilsson skulle vara ansvarig projektledare.- Vi insåg att vi måste förstärka upp marknadsorganisationen, säger Ronny Nilsson, som till vardags är VD på IT-företaget Xerox.Varför klev du in som projektledare?- Vi ville göra om marknadsavdelningen från grunden för att kunna möta upp nya arenan, samt börja jobba närmare våra sponsorer och samarbetspartners. Till detta var vi i behov av en chef som styrde upp det hela, det hade vi inte haft tidigare.Vad var tanken?- Att prova lite nya idéer utan att dra ner på säljarnas tid ute på marknaden. Vi ville göra fler kundträffar och fråga kunderna (publik och sponsorer) vad de ville ha. Tidigare sålde vi bara reklamskyltar och paketarrangemang. Vem har skött träffarna?- Jag och Hans Chrunak. Han har varit en stor del i det hela.Stort nätverk
Norrbottens-Kuriren delger Ronny Nilsson berättelsen om de småföretagare vi varit i kontakt med.Och det går inte helt i linje med projektledarens filosofi.- Det får inte ske. Plannja Basket kanske har 200 sponsorer medan Luleå Hockey har 900. Det är ett större nätverk runt hockeyn, men det spelar ingen roll. Just det här ville vi komma bort ifrån när vi omorganiserade marknadsgruppen. Alla sponsorer ska behandlas lika och de ska inte känna att de inte får någonting tillbaka av oss.Hur kunde det hända?- Resurserna. Luleå Hockey har varit en förening och även skötts därefter. Vi är tvungna att gå över till att driva ett företag istället. Våra sponsorer ska behandlas som kunder med allt vad det innebär. Dom som köper någonting av oss ska känna att de får en upplevelse av att gå och titta på Luleå Hockeys hemmamatcher.Hinner inte med
Hur löste ni problemet med förvaltaren som gick i konkurs?- Konkursförvaltaren tog på sig jobbet, men det blev ändå en massa extra jobb för kansliet som vi inte räknat med. Tyvärr kan det hända. Jag förstår om småföretagarna blev irriterade, speciellt de som ville sponsra 2008-klubben.Gör ni skillnad på små och stora företag?- Nej, egentligen inte. Skillnaden är väl att vi inte hinner besöka 2008-sponsorerna. Vi försöker bjuda in till frukostmöten och hålla en mejldialog med småföretagarna. Det är klart att man vill ha någonting tillbaka om man satsar 100.000 kronor som i ett av era fall, konstaterar Ronny Nilsson.På vilket sätt jobbar ni för att locka till er sponsorer?- När vi är ute och säljer sponsorkontrakt försöker man lyfta fram nya grejer. Exempelvis sedan vi fick jumbotronen så finns ju möjlighet att synas på den för företagen. Sponsorer ställer upp
Hur jobbar ni med befintliga sponsorer?- Det viktigaste är att man sätter sig ner med varje sponsor och diskuterar vad som har varit bra och dåligt. Vi vill ju att de ska öka på sin sponsring för att vara med och stötta Luleå Hockey. Det är viktigt med en ödmjuk dialog och försöka rätta till problem som uppstått.Fungerar marknadsavdelningen tillfredsställande?- Ja, det tycker jag. Luleås marknadsavdelning är minst i hela elitserien, men vi drar inte in minst pengar. Vi är väldigt nöjda med hur sponsorerna ställer upp på oss, menar Ronny Nilsson.
Namn: Ronny Nilsson.Bor: Björkskatan i Luleå.Familj: Fru, tre barn.Yrke: VD och ägare för IT-företaget Xerox, projektledare för Luleå Hockeys marknadsavdelning, styrelseledamot i LHF.Kör: BMW 650.Äter: Gärna en god köttbit.Dricker: Källvatten eller öl.Läser: Dagstidningar och facklitteratur. Hinner inte med böcker.Ser på TV: Sport och film.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om