Publikplus för Luleå
Ett elitserielag visar plus i publikligan. Luleå Hockey. - Det är jag otroligt glad för, säger klubbdirektören Peter Jidström.
Foto: Fotograf saknas!
Både privatpersoner och sponsorer har fått specialerbjudanden under hösten. För att få locka publiken till läktaren. - De som köpt säsongskort har fått extra biljetter till sina bekanta och så har vi sålt många arrangemang till våra större sponsorer med ett knippe biljetter till deras anställda. Det gäller för oss att investera litegrann för att få tillbaka publiken, säger Jidström. Under de fyra första hemmamatcherna hade Luleå Hockey ett snitt på 4.333 åskådare per match. Men sedan den 9 oktober (8-2 mot Frölunda) har publiksnittet ökat med 16 procent, 674 åskådare. Att Luleå började vinna matcher igen är en avgörande faktor. - En del i det hela är det sportsliga. Helt klart, menar Jidström. Vad har du och Thor fokuserat på sen ni klev på uppdraget i våras? - Att komma ut till våra samarbetspartners. Vi har fått höra när vi varit ut bland kunderna att de förr ofta bara fick fakturor, men nu får de också träffa representanter från klubben. Och det är otroligt viktigt, menar Jidström. Hur är känslan att luta sig tillbaka i soffan och öppna julklappar i serieledning? - Underbart. Det var det här jag låg och blundade och drömde om när jag tog det här jobbet. Nu ska vi njuta över julafton och sen koppla på fighterinställningen igen. Vi ska absolut inte bli höjdrädda.
Fakta
publiksnitt i procent 2008/09
1. Luleå: +6
2. HV71: -0,5
3. Linköping: -0,7
4. Timrå: -0,8
5. Brynäs: -0,9
6. Skellefteå: -2
7. Frölunda: -5
8. Modo: -9,5
9. Södertälje: -10,3
10. Färjestad: -10,4
11. Djurgården: -17
Fotnot: Rögle spelade i allsvenskan i fjol.
Publiksnitt i Luleå 2008/2009:
4.838.
Publiksnitt 2007/2008: 4.555.
Detta innebär en publikökning med sex procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!