Publikplus för Luleå

Ett elitserielag visar plus i publikligan.  Luleå Hockey.  - Det är jag otroligt glad för, säger klubbdirektören Peter Jidström.

Foto: Fotograf saknas!

LULEÅ2008-12-18 06:00
Norrbottens-Kuriren har tagit fram statistiken som talar sitt tydliga språk. Elitserien blöder. Förutom i Coop Arena. Luleå Hockey har i snitt 283 fler åskådare per match den här säsongen än in fjol. En ökning med sex procent. Exempelvis har lokalkonkurrenten Skellefteå, som delar serieledningen med Luleå och Linköping, backat två procent. Trots sin tabellplacering. - Arenaarbetet är otroligt viktigt. Det ska vara roligt att gå på ishockey, säger Peter Jidström och fortsätter: - Jag och Thor (Stöckel) har jobbat stenhårt för att öka atmosfären runt matcherna. Det är inte så kul i Coop Arena med runt 3.500 åskådare. Framgången lockar
Både privatpersoner och sponsorer har fått specialerbjudanden under hösten. För att få locka publiken till läktaren. - De som köpt säsongskort har fått extra biljetter till sina bekanta och så har vi sålt många arrangemang till våra större sponsorer med ett knippe biljetter till deras anställda. Det gäller för oss att investera litegrann för att få tillbaka publiken, säger Jidström. Under de fyra första hemmamatcherna hade Luleå Hockey ett snitt på 4.333 åskådare per match. Men sedan den 9 oktober (8-2 mot Frölunda) har publiksnittet ökat med 16 procent, 674 åskådare. Att Luleå började vinna matcher igen är en avgörande faktor. - En del i det hela är det sportsliga. Helt klart, menar Jidström. Vad har du och Thor fokuserat på sen ni klev på uppdraget i våras? - Att komma ut till våra samarbetspartners. Vi har fått höra när vi varit ut bland kunderna att de förr ofta bara fick fakturor, men nu får de också träffa representanter från klubben. Och det är otroligt viktigt, menar Jidström. Hur är känslan att luta sig tillbaka i soffan och öppna julklappar i serieledning? - Underbart. Det var det här jag låg och blundade och drömde om när jag tog det här jobbet. Nu ska vi njuta över julafton och sen koppla på fighterinställningen igen. Vi ska absolut inte bli höjdrädda.

Fakta
publiksnitt i procent  2008/09

1. Luleå: +6
2. HV71: -0,5
3. Linköping: -0,7
4. Timrå: -0,8
5. Brynäs: -0,9
6. Skellefteå: -2
7. Frölunda: -5
8. Modo: -9,5
9. Södertälje: -10,3
10. Färjestad: -10,4
11. Djurgården: -17
Fotnot: Rögle spelade i allsvenskan i fjol.


Publiksnitt i Luleå 2008/2009:
4.838.
Publiksnitt 2007/2008: 4.555.

Detta innebär en publikökning med sex procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om