Thomas Bäckström: "Allt står inte rätt till"
Ett guld och ett silver på fyra år. Thomas "Brocke" Bäckström och Lars "Osten" Bergström byggde ett guldlag - utan mejlvärvningar. - Ett absolut måste för oss var att se spelaren live och träffa honom innan vi värvade, säger Bäckström till Norrbottens-Kuriren.
Ett exempel på guldduons värvningar var Jan Mertzig. En stabil division I-spelare i Huddinge som jobbade heltid som målare och funderade på att lägga skridskorna på hyllan på grund av tidsbrist.Om det inte hade varit för Luleås tränarduo. Men firma Bergström och Bäckström åkte till Kiruna när Huddinge var på besök för att se den välbyggde backen. Dessutom stannade de kvar vid ett par tillfällen efter lagets elitseriematcher i Stockholm för att specialstudera Mertzig.Till slut bestämde de sig - honom skulle de ha.194 centimeter och 98 kilo Jan Mertzig kom till Luleå Hockey inför guldsäsongen 1995/96 och blev kvar i tre år innan NHL-klubben New York Rangers skrev ett ettårskontrakt med honom. Och förtjänsten kan tillskrivas "Osten" och "Brocke".- Om vi plockade värvningar utanför länet ville vi att de skulle vara femstjärniga. Som Mertzig, som Jiri Kucera och som Jarmo Myllys, säger Thomas Bäckström."Något fel"
Tillsammans med värvarbasen Hans Norberg byggde de ett lag för slutspel - och SM-guld.- Guldåret bestod laget av 12 egna produkter, 18 från länet, kryddat med ett par vassa utifrån.Bäckström följer löpande Luleå Hockey och kan konstatera efter den här säsongen:- Det är någonting fel när sju av tio utländska värvningar på tre år floppar totalt. Jag vet inte hur Luleå bedriver sitt värvnings- och scoutingarbete i dag och vill inte säga något om det, men allt står inte rätt till, menar han.Säsongen 2006/07 fick Thomas Bäckström och Lars Bergström sparken från elitserienykomlingen Malmö. - Malmö värvade många spelare på mejl från agenter med deras referenser. Jag vet inte om det är så det funkar i Luleå i dag, men det är en farlig väg att gå. De klubbar som lyckats i sitt värvningsarbete är de som tänker långsiktigt, som Timrå och HV71.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!