Wikgren styrde rätt - trots haveri

Ett haveri på styrsystemet stoppade inte Daniel Wikgren från att komma till start.  Men favoriten kunde han inte hota.  - Det kändes att bilen inte var hundraprocentig, sade Piteåföraren.

JAGADE. Jonas Öqvist, Piteå, gav totalsegraren från Robertfors, Joakim Andersson, en ordentlig match, men kom aldrig ikapp när han stoppades av alternativspåret. Istället kunde klubbkamraten Daniel Wikgren glida förbi.

JAGADE. Jonas Öqvist, Piteå, gav totalsegraren från Robertfors, Joakim Andersson, en ordentlig match, men kom aldrig ikapp när han stoppades av alternativspåret. Istället kunde klubbkamraten Daniel Wikgren glida förbi.

Foto: Mats Bengtsson

Luleå2010-09-06 06:00
Det var förra helgen som en tändbox till styrsystemet "brann" för Wikgren. Någonting som man inte reparerar i en handvändning. Nya delar specialbeställdes och landade i Wikgrens garage på torsdagen - bara två dagar innan distriktsmästerskaps- och förbundstävlingarna i Rallycross på Näverberget. Men skam den som ger sig. För Daniel Wikgren startade en kamp mot klockan för att få bilen startklar. Och han lyckades. Trots småknackig inställning tog han sig till final i klassen 2.400 där han knep andraplatsen före klubbkompisen Jonas Öqvist. Andersson ohotad
Åt favoriten från Robertsfors, Joakim Andersson, fanns inte mycket att göra. Inte med den dagsformen som Wikgrens BMW M3 hade. -  Vi hade ju fått höfta oss fram med inställningen för att kunna komma till start och det blev inte helt bra. Man kände tydligt att det var skillnad på bilen, sade
Wikgren. Jonas Öqvist jagade Joakim Andersson hårt under sex intensiva varv men lyckades aldrig ta sig förbi. - Man vill ju alltid vinna men tyvärr är det ju fem andra som vill samma sak, sade han och skrattade. Piteå även i 2.150-klassen
Öqvist som med sin framhjulsdrivna Opel Corsa hade planerat att ta alternativen direkt på ett snabbt och smidigt sätt, men stoppades upp och tappade fart. Vinnartaktiken misslyckades. - Tydligen fler som hade samma taktik som mig, konstaterade han. Jonas Öqvist gav dock en eloge åt segraren Joakim Andersson som vann alla sina heat. Även i klassen 2.150 var det Piteå som var bäst på att försvara de Norrbottniska färgerna. Roger Ingberg, Piteå MK, tog sig till A-final genom imponerande körning i B-finalen där han slutade tvåa bakom Bolidens Anton Marklund. Ingberg nöjd femma
Men i A-finalen hade Ingberg och hans Opel Ascona inte mycket att säga till om. Det blev till slut en femteplats i ett mycket spännande och adrenalinframkallande heat. Hos Roger Ingberg vilade dock inga sorger över missad pallplats. - Målet är alltid att komma så långt fram som möjligt men det räcker med ett felbeslut så har man missat den chansen. Hemma-Larsson bröt
I Supernationell tvingades hemmahoppet Örjan Larsson bryta efter att bakaxeln havererat i hans Ford Sierra. Ola Stenvall, Skellefteå, vann före Niklas Sandström, Kalix MK.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om