I helgen avgjordes Rotax Max vÀrldsfinal (VM) i Algarve.
LuleÄ MS-föraren Andreas BÀckman, 20, frÄn Boden tog sista chansen och kvalade in till mÀsterskapet efter en seger i Italien för tvÄ veckor sedan. Men det rÄdde inga tivel om att han förtjÀnade biljetten.
Under hela tÀvlingsveckan tillhörde han de tre snabbaste förarna i klassen Rotax 125 Max DD2, dÀr 72 deltagare var uttagna.
I finalloppet startade han ocksÄ som trea, fick en bra start och redan i den första kurvan gick han upp pÄ andra plats. Det blev ocksÄ starten pÄ en intensiv jakt pÄ ledaren Ferenc Kancsar frÄn Ungern.
â Han fick en lucka direkt och trots att jag körde ganska bra lyckades jag aldrig komma nog nĂ€ra för att försöka köra om honom, sĂ€ger Andreas BĂ€ckman.
NÀr LuleÄföraren passerade mÄllinjen efter 20 varv, skiljde det 1,6 sekunder upp ungraren.
â Direkt efter mĂ„lgĂ„ngen var jag vĂ€ldigt besviken. Jag ville gĂ€rna vinna och kĂ€nde att jag kunde ha tagit honom om jag kommit nĂ€rmare. Men nu nĂ€r det har sjunkit in Ă€r jag vĂ€ldigt stolt över silvret. Jag Ă€r Ă€ndĂ„ en av de tvĂ„ bĂ€sta förarna i vĂ€rlden, sĂ€ger han.
Det ska han vara ocksÄ. För ingen annan svensk förare har slutat lika högt i ett vÀrldsmÀsterskap i klassen 125 Max DD2. En speciell klass dÄ dels alla förare kör med samma motorer och bilar och dels eftersom lotten avgör vilken förare som kör vilken bil.
â I andra klassen kan materialet styra utgĂ„ngen mer, men hĂ€r handlar det om vem som Ă€r bĂ€st förare. Det gör att det kĂ€nns extra roligt att tillhöra toppen.
Den hÀr sÀsongen har Andreas BÀckman tÀvlat i bÄde DD2 och KZ som Àr en snabbare klass. Och Àven om han Àr sugen pÄ att köra för VM-guldet i DDS, talar mycket för att satsningen blir i en annan klass.
â NĂ€r man byter klass tar det ett tag innan man hittar rĂ€tt körstil igen. Det har fungerat okej Ă€ndĂ„, men jag kommer nog att köra en klass och försöka fĂ„ ut maximalt i den. Helts vill jag köra KZ.
Framförallt Àr det utmaningen att mÀta sig mot bÀttre förare som lockar.
â De jag tĂ€vlar mot i KZ Ă€r professionella förare och kör gokart varje dag. Det Ă€r betydligt tuffare racing dĂ€r, men jag kĂ€nner att jag har fĂ„tt upp farten bĂ€ttre. I början var jag jĂ€ttelĂ„ngt efter, men nu kĂ€nner jag att jag Ă€r med fartmĂ€ssigt. Ăven bland de bĂ€sta i vĂ€rlden. NĂ€sta Ă„r vill jag vara med i toppen.