Kort och komprimerad är årets säsong i isracing för bilar. Premiär förra helgen i Åsele, och final kommande veckoslut i Morjärv. Dubbeltävling på båda ställena, så med två heat dagligen blir det ändå åtta deltävlingar.
– Vi har plogat färdigt men ska göra publikvallar och handikappläktare i veckan med hjälp av en pistmaskin, säger Leif Rönnlund, tävlingsledare i Morjärv.
Banan är drygt 1 500 meter ute på Kalixälven som bildar en sjö vid Morjärv.
– Det är ett riktigt bra ställe. Isen är nära nog bottenfrusen, fortsätter Rönnlund.
Lägg därtill drygt 80 centimeter snö.
Tre klasser ska avgöras, långnabb (klass 1), kortnabb (klass 2) och dubbdäck (klass 4). Mest överlägsen var som väntat Tommy Carlström i Åsele, där han vann samtliga fyra heat med sin Honda S2000.
– Den snabba banan i Åsele passade mig bra. Det kan bli värre i Morjärv där det är krokigare, men det är bara att gå ut 100 procent och köra fullt, säger Carlström som jagar sitt sjätte raka SM-guld.
Störst motstånd är att vänta från Jonas Ökvist, Piteå MS, respektive Michael Jansson, klubbkompis med Carlström i NMS Boden, tvåa och trea inför finalhelgen.
Håkan Johansson, Umeå AK, har under lång tid dominerat klass 1 långnabb. Men förra året mötte han riktigt hårt motstånd i Andreas Sandberg, Kalix MK, och det snäppade upp spänningen inför årets premiär.
Efter den står det klart att Sandberg taggat upp ytterligare med sin Volvo S40, och leder med 13 poäng då det blev tre segrar och en andraplats.
– Håkan och jag bytte plats några gånger på rakorna, så kom jag igen i kurvorna. Tufft var det, men det känns bra och blir det krokigare bana i Morjärv ser jag det som en fördel, säger Sandberg.
Håkan Johansson fick ”bara” med sig en tredje-, två andraplatser och en seger. Han gör nu som alla andra den här veckan, går igenom grejerna inför helgen för att ge järnet.
Trea i långnabb är inför Morjärv är Lars Englund, Kalix MK.