Brännvall stoppades i Tierp: "En riktigt tråkig grej"

Janne Brännvall hade förhoppningar om en framskjuten placering. Men var osäker på om bilen skulle hålla – det gjorde den – men istället satte regelverket stopp.

Gigant. Janne Brännvall är tillbaka på den stora dragracingscenen. Dessvärre fick han inte möjligheten att tävla om medaljerna i Tierp.

Gigant. Janne Brännvall är tillbaka på den stora dragracingscenen. Dessvärre fick han inte möjligheten att tävla om medaljerna i Tierp.

Foto: Pär Bäckström

Motor2017-08-27 16:35

Nä, Janne Brännvalls stora återkomst på den stora dragracingscenen i Tierp slutade inte som 48-åringen hade tänkt sig.

– Det hände inget med bilen – egentligen gick det ganska bra. Bilen hade mycket mer att ge – men tyvärr fick jag inte tävla i elimineringen, säger han.

Vi backar bandet till kvalet. Med sin Chevrolet Camaro -68 inledde han SM- och EM-tävlingarna med att sätta personligt rekord i fredagens kval med en hastighet på 331 kilometer i timmen.

– Andra kvalsvängen körde jag på 6,94 sekunder (0-330 km/h). Det var 16 år sedan jag gjorde det, det var skitroligt. Jag hade en lugn och fin repa, säger han.

– Jag trodde att jag hade passerat mållinjen och svängde av vid 340 meter. Ändå rullade jag in på 6,94 – en riktigt bra tid.

I första svängen, av två, under lördagens kval fortsatte han få positiva besked.

– Jag fick en riktigt härlig "burnout" inför proppfulla läktare (närmare 20 000 åskådare). Man måste ju showa och jag fick till en riktigt lång rökare, säger Janne Brännvall.

– Efteråt kom man fram till mig och sa: "Stäng av". Jag tänkte: "Vad har hänt nu då". Då hade en liten plugg till datorn som mäter allt släppt. Typ som en svart låda i flygplan.

Han fick därför avbryta och satsa på nästa kvallopp.

– Det var helt rätt gjort av tävlingsledningen, säger Brännvall som i nästa försök körde lika snabbt som i fredagens kval (331 km/h).

Brännvall tog sig vidare till elimineringsrundorna som åttonde förare i Pro modified SM och i EM-klassen låg han på plats 13.

Men när det väl var dags för elimineringen fick han stå vid sidan och se på. Något som Brännvall redan var förberedd på.

– Det är en riktigt tråkig grej. FIA-ledningen, de som är chef för tävlingen, kom under fredagen och sa: "Tyvärr Janne så måste vi diskvalificera dig från tävlingen", säger Janne Brännvall som menar att han var oförstående till varför.

Det visade sig att hans Camaro vägde för mycket. Janne Brännvall och hans bil vägde 1 310 kilogram – 40 kilo för mycket.

– De har kommit en regel som säger att den inte får väga under 1 202 kilo och inte mer än 1 270 kilo. Det var ingenting jag visste om, säger Brännvall.

– Men jag fick en "deal". De sa: "Vi vill att du ska få köra. Men om du kvalar in så blir du diskad på riktigt". Jag fick säga att jag hade kört sönder bilen – men det hade den ju inte gjort. Jag hade ingen möjlighet att banta bort 40 kilo direkt.

För 16 år sedan var Janne Brännvall en av de snabbaste i Europa. I dag bor han i Böle, Råneå, och jobbar som yrkeslärare på industriprogrammet i Luleå gymnasieby. I två decennier har han tillhört de allra främst inom dragracingen och nått framgångar både lokalt och internationellt.

Inför tävlingarna i Tierp sa Brännvall att hans bil var byggd för att utmana de snabbaste bilarna. Men för att lyckas nå hela vägen behövde han ha lite tur med sig eftersom att bilen allt för ofta gått sönder.

Största orosmomentet var att drivlinan inte skulle orka hålla emot vridmomentet på grund av att motorn är så extrem. Sedan har han haft problem med att växellådan har rasat på löpande band och att bakaxeln har pulveriserats.

– Det kändes bra och jag hade kommit upp i ännu snabbare tider. Och jag hade gett åskådarna en frän show, säger Janne Brännvall som ändå har fått mersmak av besöket i norra Uppland.

– Jag hade kunnat göra stor succé här nere. Bilen har en riktigt härlig kraft. Det är inte helt omöjligt att jag tävlar mer redan i år – men det gäller att bli av med övervikten och det är svårt att säga hur länge det går att åtgärda Camaron.

Hur som helst kommer satsningen att fortsätta nästa år.

Janne Brännvall

Ålder: 48 år.Smeknamn: ”The Pro Mod King”.

Märke: Chevrolet Camaro -68.

Klass: Pro modified.

Bilens värde (inkl allt): Över 1 000 000 kronor.

Däcktyp: Hoosier (slicks).

Drivmedel: Kemiskt ren metanol.

Motor: Kompressormatad 521cui Brad Anderson fathead hemi 8,5liter portad av UNITEK & ST Luleå.

Effekt: 3 500+ hk.

0-100 km/h: 0,8 sekunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om