Regelstrul bakom klassflytt

De nya reglerna i klassen Super Nationell gjorde att Fredrik Tiger valde att byta klass. Det blir dock ingen premiärkörning för honom på Ring Knutstorp.

Uppgradering. Såväl bil som förare tvingas genomgå en uppgradering för att passa in i klassen RallyX.

Uppgradering. Såväl bil som förare tvingas genomgå en uppgradering för att passa in i klassen RallyX.

Foto: Fotograf saknas!

Motor/Kalix2014-05-08 10:40

– Jag är för sent ute och har avanmält mig. Jag har inte fått den nya motorn injusterad ännu och det innebär att jag inte kan köra utan att riskera något, säger Tiger om varför han inte kör under premiärhelgen.

Regeländringarna i Tigers gamla klass Super Nationell innebar kort och gott att äldre bilar gynnades och att köpa på sig en gammal bil och sedan bygga om den var inget som lockade Tiger.

– Det var så mycket svammel och jag kände att det inte var ett alternativ.

Men det är ett klassbyte som är långt ifrån gratis.

– Jag räknar att det kommer kosta mellan 200.000 och 220.000 kronor per tävling. Det innebär att budgeten för hela säsongen landar på runt 1,8 miljoner och jag känner att om jag lägger ut så mycket pengar så vill jag äga något när det är över därför väljer jag att köra en egen bil.

Bilen som Tiger kommer att köra är en Ford Focus från 2000, men det är inte en bil som i dagens utförande är dryga tio år gammal.

– Allt är bytt och allt som ska uppdateras är gjort så det är en ny bil i dag. Karossen är givetvis gammal till utseendet, men det är inte den som avgör hur det går i tävlingarna, säger Tiger och skrattar.

RallyX räknas i dag som en av de riktigt stora klasserna och tävlingarna kommer vara parallella med STCC ( Swedish Touring Car Championship). Fredrik Tiger räknar med att han bara missar första deltävlingen.

– Jag siktar på att köra i Arvika 29 maj.

Även om Tiger tror att favoriterna i tävlingen kommer finnas med högt upp i prislistan så varnar han för klassens andra norrbottning.

– Det är farligt att glömma bort Linus. Han är snabb och nu sitter han i en snabb bil.

Förarfakta

Namn: Fredrik Tiger.

Ålder: 42 år.

Bor: Kalix.

Familj: Fru och tre tonåringar.

Klubb: Kalix MK.

Jobb: "Arbetslös just nu, men det är på gång".

Meriter: "Jag har tre SM-guld i Rallycross och två SM-guld i isracing. Sedan så har jag en hel hög med silver och brons fast dessa räknar jag inte som meriter"

Bilfakta

Motor: Ford Focus MK 1, fyra cylindrar, 16 ventiler.

Effekt: Ca 580 hk vid 6.400 varv/min.

Vridmoment: 800 Nm vid 4.000 varv/min.

Vikt:1.300kg minimum inklusive förare.

Tigers tre favoriter

P-G Andersson: Två gånger, 2004 och 2007, juniorvärldsmästare i rallycross. Två femteplatser i VM-tävlingarna i Japan och England.

Johan Kristoffersson: Tvåa i STCC 2009 samt tvåa i Porsche Carrera Cup 2011.

Tommy Rustad: Två totalsegrar i STCC, 2000 och 2009, samt seger i den norska motsvarigheten NTCC 2000.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om