– Jag är för sent ute och har avanmält mig. Jag har inte fått den nya motorn injusterad ännu och det innebär att jag inte kan köra utan att riskera något, säger Tiger om varför han inte kör under premiärhelgen.
Regeländringarna i Tigers gamla klass Super Nationell innebar kort och gott att äldre bilar gynnades och att köpa på sig en gammal bil och sedan bygga om den var inget som lockade Tiger.
– Det var så mycket svammel och jag kände att det inte var ett alternativ.
Men det är ett klassbyte som är långt ifrån gratis.
– Jag räknar att det kommer kosta mellan 200.000 och 220.000 kronor per tävling. Det innebär att budgeten för hela säsongen landar på runt 1,8 miljoner och jag känner att om jag lägger ut så mycket pengar så vill jag äga något när det är över därför väljer jag att köra en egen bil.
Bilen som Tiger kommer att köra är en Ford Focus från 2000, men det är inte en bil som i dagens utförande är dryga tio år gammal.
– Allt är bytt och allt som ska uppdateras är gjort så det är en ny bil i dag. Karossen är givetvis gammal till utseendet, men det är inte den som avgör hur det går i tävlingarna, säger Tiger och skrattar.
RallyX räknas i dag som en av de riktigt stora klasserna och tävlingarna kommer vara parallella med STCC ( Swedish Touring Car Championship). Fredrik Tiger räknar med att han bara missar första deltävlingen.
– Jag siktar på att köra i Arvika 29 maj.
Även om Tiger tror att favoriterna i tävlingen kommer finnas med högt upp i prislistan så varnar han för klassens andra norrbottning.
– Det är farligt att glömma bort Linus. Han är snabb och nu sitter han i en snabb bil.