Debuten på Ring Knutstorp

Ring Knutstorp är känd för att vara en av de tuffaste banorna för banracing. På fredag sätter sig Linus Westman i sin Skoda för att köra premiären i RallyX på just den banan.

Linus Westman

Linus Westman

Foto: Eija Dunder

Motor/Luleå2014-05-08 10:45

– Jag vet inte vad som väntar då jag aldrig har tävlat på Knutstorp, men jag antar att det blir mycket asfalt, säger Westman om debuttävlingen.

Det är inte bara banan som blir en ny bekantskap även bilen är förhållande vi ny. Westman har en testhelg med 30 varv på Höljesbanan i benen, men han tror inte att det ska bli några problem.

– Bilen är grym och det var inget jag var förberedd den liknar ingenting jag tidigare provat. Det kändes dock som det blev bättre och bättre för varje varv. Den största skillnaden var väl fyrhjulsdriften. Jag har fortfarande bakhjulskörningen i kroppen, men jag tror inte det blir några större problem.

Bilen som nästan har 600 hästkrafter behöver knappt två sekunder på sig för att nå 100 kilometer i timmen. På fredag eftermiddag börjar allvaret med första tidskvalen.

– Det är först en kort test av banan sedan väntar kvalkörning där ordningen till sista kvalen på lördag ska fastställas. I lördagens kval gäller det att vara bland de tre första i sitt heat för att ta sig till final, förklarar Westman.

Själva finalen avgörs direkt efter den oerhört populära serien STCC (Sweden Touring Car Championship) och det innebär att RallyX får gratis draghjälp. Frågan är dock om den hade behövt detta med tanke på hur startfältet i serien ser ut. Förutom våra två norrbottniska förare, Linus Westman och Fredrik Tiger, så sticker namn som Tommy Kristoffersson och Tommy Rustad ut i mängden.

– Jag skulle väl se dem som favoriter, men jag är inte slagen på förhand. Även om jag bara har testkört en helg och har ett team från Karlstad så tror jag på bra chans.

Westman som tidigare kört såväl isracing som rallycross tar i och med kontraktet med Hedströms Motorsport i RallyX–mästerskapet ytterligare ett steg i karriären. Klassen RallyX Supercar räknas till en av de allra största och kommer garanterat bli uppmärksammad, men det är inget som stör Westman.

– Det är en dröm som går i uppfyllelse alldeles strax. Jag står och väntar på att få testköra min Skoda Fabia Supercar, men jag är inte det minsta lilla nervös. Alla jag har träffat i teamet är hur professionella som helst och bilen kommer säkert vara kanonfin. Jag kan inte tänka mig hur det kommer kännas på fredag, men det kommer säkert vara pirrigt. Det känns nu i alla fall som om att jag tar steget från att vara lovande till något annat.

Är det realistiskt att tro på final?

– Visst finns det en handfull favoriter, men jag är inte där för att skaffa kompisar på banan. Jag ska köra om en semifinalplats och en finalplats, säger Westman avslutningsvis.

Förarfakta

Namn: Linus Westman.

Ålder: 24 år.

Bor: Råneå.

Familj: Flickvännen Stina Larsson och hunden Egon.

Klubb: Piteå MS.

Jobb: Underjordslastare (kör lastmaskin) i Malmberget, 600 meter under jord.

Meriter: Is-SM guld i långnabb 2013, segrare av Norrlandsveckan i Supernationella klassen 2013, SM-silver Supernationell 2013, SM-silver Supernationell 2012, SM-silver Supernat2400 2011.

Bilfakta

Motor: Skoda 2.000 cc Trollspeed design, fyra cylindrar, 16 ventiler.

Effekt: Ca 550 hk vid 6.400 varv/min.

Vridmoment: 820 Nm vid 4.000 varv/min.

Mått och vikt: L:3.992 mm. B:1.790 mm. Hjulbas:2.462 mm. Vikt:1.300kg minimum inklusive förare.

Klassen

RallyX Supercar

Deltagare: Johan Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team, Ole Christian Veiby, Volkswagen Dealer Team, Sebastian Eriksson, Olsbergs MSE, Daniel Holten, Olsbergs MSE, Per-Gunnar Andersson, Marklund Motorsport, Robin Larsson, Larsson Jernberg Motorsport, Linus Westman, LiWe RX Skoogs bränsle, Tommy Rustad, HTB Racing, Tore Kristoffersen, Kristoffersen Bil Motorsport.

Tävlingar: 9-10 maj Ring Knutstorp, 29 maj Arvika, 26 juni Strängnäs, 22-23 augusti Ring Knutstorp, 5-6 september Solvalla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om