Att en av landets största publiksporter tvingats förbereda för en sÀsong just utan supportrar pÄ lÀktaren fÄr konsekvenser. Den regerande mÀstaren Smederna drog sig ur serien eftersom man inte anser sig klara en sÀsong utan publikintÀkter.
För de resterande lagen vÀntar ett komprimerat upplÀgg dÀr det fortfarande finns en osÀkerhet kring vilka förare som kommer vara tillgÀngliga pÄ grund av olika reserestriktioner i exempelvis Polen.
Detta, och mindre pengar i förarbudgetarna, gör att klubbarna kommer att stÀlla fler svenska förare pÄ startlinjen.
ââDet blir automatiskt sĂ„ och det tycker jag personligen Ă€r en positiv grej som har kommit av det hĂ€r. Alla klubbar Ă€r nĂ€stan tvingade till att titta i de egna leden och det behöver sporten som helhet, sĂ€ger Dackarnas lagledare Peter Karlsson, som framför allt byggt Ă„rets trupp pĂ„ svenska och danska förare.
Hoppas pÄ lÄngvarighet
Han menar att det Àr nÄgot sporten behövt göra lÀnge, men att det samtidigt varit svÄrt att fÄ till.
ââDet leder förhoppningsvis till att vi fĂ„r bĂ€ttre utveckling pĂ„ yngre, egna produkter. Det Ă€r bara att hoppas att det kan bli en lĂ„ngvarig strategi i klubbarna. Att det inte bara blir i Ă„r.
Vetlandas lagledare Mikael Wirebrand hÄller med:
ââVi (sporten) har ju tappat förare genom Ă„ren och det hĂ€r kanske Ă€r en chans till omstart och till att bygga trupper med svenska förare.
Enligt Mikael Holmstrand, vice ordförande i Elitspeedway Sverige (ESS), var just den delen ett av huvudsyftena med att verkligen fÄ till en sÀsong trots rÄdande lÀge. Drivkraften var ansvarstagandet för svensk speedway, berÀttar han.
ââI Ă„r handlade det inte om vilka utlĂ€ndska storstjĂ€rnor vi kunde fĂ„ hit utan om att inte falla i glömska hos supportrar och sponsorer. Och att erbjuda vĂ„ra svenska förare körtillfĂ€llen och möjligheten att fĂ„ in nĂ„gon krona pĂ„ sin verksamhet som de rustat för, sĂ€ger Holmstrand.
ââNivĂ„n rent sportsligt kommer att vara lite lĂ€gre, men jag tror inte att de som följer oss pĂ„ tv kommer att uppfatta det. Det kommer bli jĂ€mna matcher, jĂ€mna heat och det blir en lite lĂ€gre tröskel in för de hĂ€r svenska killarna som kanske inte hade fĂ„tt chansen i sĂ„ stor utstrĂ€ckning i Ă„r annars.
Viktigt för identiteten
TT: Varför Àr det viktigt att fÄ in fler svenska förare?
ââVi har haft lĂ„g Ă„tervĂ€xt i Sverige under lĂ„ng tid och pratat mycket om det. Flera föreningar har kommit en bra bit pĂ„ vĂ€g med fina ungdomsverksamheter, men innan de kan konverteras till seniorer sĂ„ Ă€r det ett antal Ă„r. Vi har regler om att det mĂ„ste vara ett antal svenskar i lagen, och sedan lockar alltid de svenska förarna lite extra, om han har lokal koppling inte minst. SĂ„ hela identiteten för sporten â att det inte bara blir en frĂ€mlingslegion av alltihopa â det tror jag Ă€r jĂ€tteviktigt, sĂ€ger Holmstrand.