– Jag lägger ingen kraft på det där. Det är ingen som har hört av sig till mig och om det är positivt eller negativt vet jag inte, säger Mats Öhman.
Upprinnelsen till att Svenska Bilsportförbundets disciplinnämnd tittade på vad som hände under SM-finalen i Götene var när Mats Öhman, Älvsby MS, inte kom iväg i det första heatet.
Öhman hade värmt däcken innan start och rullat fram till startlinjen när det upptäcktes att han hade ett tekniskt fel på bilen. Då rullades hans bil tillbaka till depån och han kom aldrig till start i heatet. Nu är frågan om Öhman skulle blivit tilldömd DNS (did not start) istället för det som nu blev fallet DNF (did not finish). Skillnaden är att han i och med att tävlingsledningen valde DNF fick med sig 28 poäng från heatet i stället för noll som skulle varit fallet vid bedömningen DNS. Utan de 28 poängen hade Öhman aldrig tagit sig till semifinal och därmed inte heller till final vilket hade inneburit att Älvsbyföraren hade missat pallen.
I första skedet togs ärendet upp i Svenska Bilsportförbundets disciplinnämnd, men efter behandling där ansåg man att det förelåg en jävsituation och då skickades ärendet vidare till förbundets högsta instans, Juridiska Kommittén.
– Det stämmer att vi har tittat på det och sedan lämnat över det till juridiska, säger Christer Landén ledamot i disciplinnämnden på Svensk Bilsport.
Varför lämnade ni över ärendet?
– Det var en jävsituation både på föraren och tävlingsledningen.
När kan det komma ett besked från dem?
– Svårt att säga. Det kan ju vara så att de behöver höra fler i ärendet annars kanske ett svar kommer inom en vecka eller så, säger Landén.
Handlar det bara om bedömningen vid den aktuella starten?
– Nja det är väl lite annat tjafs, men det kan du inte få ta del av förrän beslutet är taget, säger Landén.
Även om det fortfarande är aktuellt i allra högsta grad så har Mats Öhman lagt allt bakom sig.
– Jag ser bara att resultatlistan kvarstår och något annat vet jag inte. Jag tar inget för givet innan jag vet med säkerhet vad beslutet blev, säger Öhman.