Oskar Andersson â BK Dundret â var en poĂ€ng bakom ledande Magnus Abrahamsson i 2150-klassen inför DM-avslutningen i Lycksele. Redan i semifinalen hade segerdrömmarna kunnat grusats, nĂ€r olyckan var framme.
Bakaxeln pÄ bilen gick av och Oskar Andersson kunde se konkurrenterna ta hand om alla finalplatser.
â Jag fick en vĂ€ldigt bra start och kunde ta över ledningen direkt. Jag hade bra avstĂ„nd till de bakom och jag hann göra klart alternativet. Sen gick bakaxeln och jag hade ingen drivning alls. Det satte stopp, annars hade jag nog vunnit den semin i alla fall. Hade jag gjort det sĂ„ hade guldet redan varit klart, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Men det Ă€r sĂ„dant som kan gĂ„ sönder. Det hĂ€nder inte sĂ„ ofta, men det kan hĂ€nda.
DĂ„ blev det en nervös vĂ€ntan istĂ€llet. För nĂ€r Andersson missade finalen â sĂ„ kunde det ocksĂ„ innebĂ€ra att totalsegern rann honom ur hĂ€nderna. För att Magnus Abrahamsson skulle snuva Dundretföraren pĂ„ guldet, sĂ„ krĂ€vdes en finalseger.
â Jag var ganska irriterad och sur nĂ€r det hĂ€nde. Det kĂ€nns ju aldrig bra att sitta dĂ€r och inte kunna pĂ„verka sjĂ€lv. Man vill ju aldrig lĂ€gga det i nĂ„gon annans hĂ€nder. Speciellt nĂ€r det gĂ„tt sĂ„ bra hela dagen.
Men frÄn sidan kunde lÀnsföraren tidigt se att det skulle gÄ vÀgen.
â Magnus var fyra i mĂ„l och Jens Olofssson vann. Vi var vĂ€ldigt spĂ€nda innan starten gick, men vi sĂ„g ganska direkt att Jens hade bra fart och sĂ„g ut att ta hem det hela tiden.
Jag gissar att DM har varit ett av sÀsongens stora mÄl för dig?
â Det Ă€r det ju. DM Ă€r nĂ„got vi har satsat pĂ„. Det kĂ€ndes extra bra nĂ€r jag nollade första tĂ€vlingen, nĂ€r motorn gick. Att vi kunde ta tillbaka sĂ€songen pĂ„ ett sĂ„ bra sĂ€tt.
Tidigare i karriÀren har Oskar Andersson tvÄ tredjeplatser i DM. Den hÀr guldmedaljen blev alltsÄ Dundretförarens första.
â Vi har arbetat för det hĂ€r hela sommaren. SĂ„ hela teamet Ă€r vĂ€ldigt nöjda.
Blev det nÄgot firande?
â Vi kom hem sĂ„ sent. SĂ„ vi fĂ„r ta det hĂ€r till veckan, nĂ„gon teammiddag tillsammans i alla fall.
Han siktar pÄ att stÀlla upp i 2150-klassen Àven nÀsta Är. DÄ kan det dessutom bli med en helt nybyggd bil.
â Det Ă€r planen. Vi börjar bygga i nĂ€rtid, sĂ„ ser vi hur lĂ„ngt vi kommer. Det Ă€r ingenting man slĂ€nger ihop pĂ„ nĂ„gon vecka. Bilen som jag kör nu byggde vi för sex Ă„r sedan. DĂ„ började vi i oktober och var klara i slutet av maj.