Se mer: 24 Norrbottens reporter testar rallycross

– Jag hoppas verkligen att vi kommer att nå final, säger Andersson, Piteå MS, och fortsätter.

– För att vi ska klara av det så måste vi få till ett klockrent lopp för det finns flera bra ekipage från södra Sverige.

Artikelbild

| Fäste. Dubbarna i däcken sticker ut runt sex millimeter och det behövs för att få fäste i isen.

När Kuriren närmar sig motorstadion i Piteå så faller blötsnön allt tätare. Det är dock inget som kommer att påverka SM-tävlingarna i rally och rallycross och redan nu fyra dagar före första start så finns tankarna på hur loppen ska läggas upp. För Andersson och Lundberg väntar dock den sista handpåläggningen på upplägget.

– Vi får köra igenom banan två gånger för att skriva noter och det kommer vi göra på lördag, säger Andersson.

Noterna är det som kartläsaren Inger Lundberg följer när hon ska guida Andersson genom hela banan.

– Du måste hålla noterna stadigt så att du inte tappar bort dig för det är ganska lätt hänt. Det viktigaste är att hålla lugnet, säger Inger Lundberg.

Artikelbild

| Bilen. Kenneth Andersson kunde inte vara mer nöjd med sin bil. "Jag har knappt skruvat i den" säger han.

Rallycrossen som körs inne på motorstadion har en bana som är runt en kilometer lång medans rallybanan som Kennet Andersson och Inger Lundberg kommer att köra är 4 kilometer lång och avslutas med rallycrossbanan.

– Vi kommer köra rallycrossbanan fast vi kör den bakvägen. Även om jag inte har kört banan den vägen tidigare så tror jag att jag har en fördel för jag känner banan väl, säger Andersson.

Vilken del av banan kommer vara mest utslagsgivande?

– Själva rallydelen som går längst Charlies väg och det kommer att gå fort där och jag tror inte att det blir så stora tidsdifferenser, men inne på rallycrossdelen kommer det att finnas tid att vinna, tror Andersson.

Att banan blir snabb är inget som oroar kartläsare Inger Lundberg.

Är du åkrädd?

– Nej aldrig med Kenneth, men visst kan jag vara lite rädd när jag övningskör med dottern, säger Inger.

Går det att säga vem som är viktigast i bilen under tävling?

– I ett rally så har hon en lika viktig roll som mig. Vi har åkt ihop i tre säsonger och det funkar riktigt bra och vi blir bättre ju längre vi kör tillsammans och Inger är riktigt bra på det hon gör, säger Andersson.

Är det ditt första SM?

– Jag kört ett SM-rally 2013 i Uppsala och då körde vi av. Jag var lite övermodig.

Så det handlar om revasch nu?

– Ja precis, säger Andersson och skrattar.

Och det är inte första gången Andersson testar sina förarkunskaper.

– Jag har kört sedan den svartvita tiden. Jag började köra rally hösten 1973 och även om jag inte har kört frekvent sedan dess så har det varit en stor del i mitt liv.

Kuriren rekommenderar

Läs mer: Kurirens SM-sida

Läs mer: Fler sportnyheter

Läs mer: De 10 bästa skidåkarna i Norrbotten genom tiderna.