57-årige Lars Englund har varit med länge i isracingen.

Efter 40 år i branschen fick han äntligen vinna i premiären i Överkalix förra helgen.

Men när isracing-SM drog vidare till Åsele var inte gudarna med 57-åringen från Kalix.

Artikelbild

– Dubbla punkteringar. Nu måste vi hem och bygga om däcken. Vi ska bara ta oss lite kaffe här i Skellefteå så vi orkar köra sista biten, säger Englund när Norrbottens-Kuriren når honom per telefon under lördagskvällen.

Englund låg trea i sin Porsche när oturen var framme i klass 1.

– Jag fick bryta tyvärr, säger han.

Vad beror det på?

Artikelbild

| Inte med i Åsele. Fredrik Tiger med sin fyrhjulsdrivna Ford Focus.

– Det var en snabb bana och det går väl uppåt 200. Då håller inte däcken när det är lite kurvor. Det går för fort. Vi måste göra om och sätta slang eller något annat, säger Englund.

Och inte gick det bättre för klubbkamraterna i Kalix MK.

Niklas Sandström, som vunnit SM två år i rad, fick fel på motorn i sin BMW M3 och det krånglade även för Andreas Sandberg med hans Volvo S40.

Thord Thingvall, Kalix MK, lyckades dock kravla sig upp på en hedervärd tredjeplats med sin S40. Håkan Johansson, Umeå, vann i sitt vrålåk PV14 power.

– Håkan har 680 hästar och jag har 380. Det är lite skillnad. Jag vill ha mer kurvor, säger Englund efter del 2 av 5 deltävlingar.

I Klass 2 vann Piteåbon Tommy Carlström, som visade prov på fina förarkvaliteter, vann bägge racen och kunde också hem och fortsätta smörja sin Honda S2000.

Kalixföraren Fredrik Tiger vann klass 1 med sin fyrhjulsdrivna Ford Focus i Överkalix, men var inte med i Åsele. Han var den enda med fyrhjulsdrivet och fick därmed inte räkna poängen.