Den som följt Kalixföraren Fredrik Tigers karriär vet att där rymts både stora framgångar och slitiga motgångar. Den senaste säsongen har inläggen på hans Facebook-sida oftast innehållit gott mod men motorhaveri. Forden gjorde i princip aldrig som han ville och när säsongen 2016 var slut så lämnade den garaget inom kort. Men för den som följt Fredrik Tigers karriär, så är det knappast någon chock att han nu gör en ny satsning. För fyra veckor sedan fick han besked att regelverket för SM som han kritiserat ändrats igen och den Volvo 240 han införskaffat för is-racing blev godkänt att köras i svenska mästerskap.

– De ändrade sig igen, från bilar från 00 till bilar från 90. Då jag har varit en stor kritiker till det här reglementet, och nu tycker jag väl ändå inte att det är perfekt, men när de tillmötesgår oss förare då vår man vackert ställa upp och köra, säger Fredrik Tiger.

Därför är han nu i full jakt på sponsorer och har lyckats ordna så att han kommer köra den första SM-tävlingen i Strängnäs den 20 maj.

Artikelbild

| Numret. 101 har varit Fredrik Tigers startnummer i alla tider. Här från 2011 då det begav sig...eller inte...Tiger fick punktering på tävlingen. I år startar Fredrik Tiger med siffra 113 på bilen.

– Men det är lite sent att vara ute efter sponsorer nu. Egentligen hade jag lovat frugan att jag skulle tävla mycket mindre i sommar...

Som det ser ut nu, om Tiger får loss pengar för att köra SM, så kommer det att bli sju tävlingshelger i rad, då han har ett kontrakt klart att köra Extreme Kart för Kamikaze Scandinavia.

– Så jag ligger kanske inte på plus, men hon är förstående så det är tur.

Att Fredrik Tiger lämnar Supercar därhän var främst av ekonomiska skäl.

Artikelbild

| Satsar också. Linus Westman satsar även han i år och kommer att köra SM i sin nya Toyota Corolla.

– Det finns inte sponsorunderlaget häruppe. Och jag gick in i det där med skygglappar. När du har för lite pengar då går det sönder och då finns inge pengarna för att skaffa saker som håller. Det blev en ond cirkel.

Den Volvo 240 som han nu arbetar på att få i ordning (allt ska besiktas, ny tank etc.) var alltså tänkt att köras som isracingbil. För Fredrik Tiger blir fokus SM och under Norrlandsveckan kommer hans yngsta son Simon att köra bilen om inte...

Artikelbild

| Inte med. Kalixföraren Mikael Sandberg slutade med en bronspeng på SM i fjol men har inför årets säsong valt att sälja bilen och vad det verkar lägga ratten på hyllan.

– Vi har köpt en kaross till honom också och om vi hinner bygga den bilen till Norrlandsveckan så får han köra den. Hans mål är att slå farsgubben på tävling så om det inte blir så, ja då måste jag väl fortsätta ett år till, säger Fredrik Tiger och fortsätter:

– Som du hör har jag många järn i elden.

Där har inget ändrats, men en sak som är ny är att motorn och bilen faktiskt verkar hålla ihop.

– Jag tror det var första gången i min karriär som jag tränat och kunde starta bilen och köra in den i garaget efteråt. Oftast har det varit att jag puttat in skrotet i garaget och tänkt: "Hur ska jag lösa det här då?"

Just Volvos motorkoncept var en av anledningarna till att Tiger överhuvudtaget gav sig in i Supernationell igen.

– Jag sade det: Jag ska ha något som sitter ihop. Jag har skruvat så jäkulst mycket och bmw-motorn strulade så förbaskat, gick sönder och kostade pengar. Jag kände att jag har gjort bort det där.

– Nu när jag kört den här motorn är det helt makalöst hur bra de går. Konceptet är så genomarbetat och driftsäkerheten är så bra.

I samband med att det blev klart så vaknade en "vilande" rivalitet till liv, den mellan Linus Westman och Fredrik Tiger. Där Westman drog längsta strået senast de möttes.

– Det har väl varit mer allvarligt från hans sida, hans stora mål har varit att spöa mig. Men jag tycker ju inte om att förlora direkt, säger Fredrik Tiger och avslutar:

– Men sedan hägrar det ju alltid att få spöa småpojkarna.

thomas.lovgren@norrbottensmedia.se