Ska du ta dig från Ica Maxi till Systembolaget på Storheden krävs att du kör en omväg via en rondell. Vintertid bildas en oplanerad övergång från Coop-parkeringen till busshållplatsen på andra sidan vägen. Och hur tar sig turister från Karlsvik till fots eller med cykel till Storheden på bästa sätt?
Frågorna kring trafiksituationen på Storheden är många.
Det råder också delade meningar politiskt huruvida handelsområdet ska växa, om det kan det konkurrera ut cityhandeln och om det verkligen är rätt att satsa mot något som kan innebära fler bilar i samhället?
Politiker säger att trafiksituationen på Storheden börjar bli ett sorgebarn.
LÄS MER: Fler butikslokaler och färre p-platser på Storheden
År 1975 har Luleå kommun skrivit in som startskottet för handeln på Storheden, då öppnade JO Öqvist möbler. På 90-talet utvecklades det till Handelsområdet med stort H. 1992 öppnade OBS! Stormarknad.
Luleåbon Ann-Helen Johansen har drivit en klädbutik på Storheden i 20 år. När hon hade premiär, samtidigt som Ica Maxi, var det inte så många andra butiker och det rådde något av en nybyggaranda, berättar hon.
LÄS MER: Storheden hot mot centrumhandeln
Då var det Coop Norrbotten som var fastighetsägare, i dag är det Nyfosa.
– När jag ringde Coop och frågade om lokal tänkte jag mer på stan, men de hade inget ledigt. De frågade om jag kunde tänka mig att vara på Storheden och plockade fram ritningar och skisser. Jag for hem och funderade, och tänkte att det kanske är ganska rätt ändå, säger Ann-Helen Johansen.
Varför blev det Storheden?
– Tillgänglighet, tänker jag. Hit är det enkelt att ta sig. Närheten till Coop är ett jättebra läge för mig såklart.
Nyligen blev det klart att Nyfosa får rätt att bygga fler butikslokaler invid Stora Coop. Ytterligare 3 500 kvadratmeter får byggas, utöver de 28 000 kvadratmeter som redan finns. Men Luleå kommun vill inte ha några nya gallerior där.
LÄS MER: Nya superplanen för Storheden
– Spännande med utveckling. Jag hoppas det blir något informationsmöte längre fram när det börjar hända saker. Vi har sett tankarna och idéerna de hade när de kom hit, det såg väldigt fint ut. Det blir spännande att se var de har hamnat i sina planer, säger Ann-Helen Johansen.
När hon får frågan om vad som kan bli bättre på Storheden nämner hon trafiksituationen. Den är ansträngd.
Det ska visa sig att hon inte är den enda som vill se förbättringar.
– Det är så mycket mer folk i området än för 20 år sedan. Det finns en massa behov av att förbättra trafiksituationen, jag tycker att fastighetsägarna och kommunen borde sätta sig ned och titta på lösningar för det. Den behöver anpassas till volymen av människor, kontra tidigare.
Diskussionen om Storheden som ett hot mot cityhandeln vänder sig Ann-Helen Johansen mot. Hon vill nyansera den farhågan.
– Det är bra att man värnar om handeln i stan, men vi drar också folk till Luleå. Jag tycker man ska värna om Storheden. Inte sätta bromsklossar.
– Jag tycker inte att det är en motsättning. Många kör till Luleå både för att handla på Storheden och vara på stan. Man kan inte tänka att det är positivt om det inte går bra för Storheden, det är en konstig och omodern tanke.
Butikschefen och franchisetagaren Krister Boman på Cervera tycker det är dags att få ordning alla vägar.
– Framförallt vill jag se att gångtrafikanter har det säkrare, säger han.
Inte heller han tycker att det finns ett motsatsförhållande mellan Storheden och city.
– Nej, absolut inte. Jag är glad att de har anställt Jimmy (Renlund, reds anmärkning) som ska värna om centrum.
LÄS MER: Luleåprofil rekryterad – ska lyfta Luleås centrumutveckling
Medan det sker satsningar på att få Luleå city att leva upp, finns i dag finns ingen samordning av handlare ute på Storheden, som det har funnits tidigare. Det är upp till var och en om det ska ordnas grejer.
Storheden var från början tänkt som ett industriområde. Men sedan bestämde Luleå kommun att det ska fungera för både handel och industri.
Om Luleå kommun planerat för Storheden i dag, hade man gjort på samma sätt då?
– På många sätt tycker jag det blev väldigt bra, faktiskt. Det är tillgängligt. Det ligger inte långt från stan. En bra plats att utveckla handel på. Någonting man skulle ha gjort annorlunda, i fall man skulle kunna börja om, är mer plats för folk att gå mellan fastigheterna. Just nu är det ganska knöligt för fotgängare, säger Maria Nordgren, samhällsbyggnadsdirektör på Luleå kommun.
Går det att förbättra i efterhand?
– Ja, om de som äger fastigheterna vill göra det så går det ju. Men vi kan inte göra det. Vi har inte marken för det. Det är ingen enkel historia, det är många inblandade, säger Maria Nordgren.
Finns det plats för handeln att expandera?
– Nu finns det inte så mycket plats. Det är ju om någon säljer en tomt. Men vi har ingen mark att fördela, den sista tror jag var Biltema-tomten vi hade och det är ju rätt längesedan nu.
Hur ser Luleå kommun på relationen mellan city och Storheden?
– Jag tänker att det är kompletterande. I centrum kan man göra flera sorters saker, gå på Kulturens hus, restauranger och det är en annan typ av känsla när man shoppar. Vi vill inte ha gallerior på Storheden, utan enskilda butiker.
Är balansen svår?
– Ja, i många städer ha man sett en butiksdöd i centrum. Vi ser ju att det är lite svårt för centrumhandeln, också. Därför tror jag det är viktigt att de är kompletterande, att man kan uppleva andra saker i stan än på Storheden. Vi vill att båda ska frodas.
Då kan inte Storheden växa för mycket?
– Ja, det finns ingen yta just nu att växa på direkt. Blir vi fler invånare kommer behovet av handel att öka, säger Maria Nordgren.
Helena Sjaunja möter upp vid en av rondellerna på Storheden. Hon är sektionschef på Landskap och trafik på Luleå kommun.
I en trafikutredning har kommunen pekat ut insatser de skulle kunna göra i området för att förbättra trafiksituationen.
– Men egentligen är det en politisk fråga, vill man satsa här eller någon annanstans? I centrum är det också diskussioner, vi vill ha en trivsam centrumkärna. Så var ska vi sätta pengarna är väl en diskussion som pågår, säger hon.
Vad tycker du om trafiksituationen?`
– Ja, den skulle kunna vara bättre. Det är mycket bilburen trafik här. Det är svårt att göra något åt, det är inga enkla saker.
Det som gjorts senaste åren är en gång- och cykelväg från Notviken. Helst skulle hon vilja se en gång- och cykelbana genom hela området, så att det verkligen går att ta sig mellan fastigheterna.
– Problemet är att kommunen inte äger så stor del av marken. I vår cykelplan har vi förslag på en dragning av gång- och cykelväg, men det är inte bara vårat eget ansvar att styra upp det hela, säger Helena Sjaunja.
Är det något konkret på gång när det gäller trafiken på Storheden?
– Nej, tyvärr inte, om det är det man önskar. Vi hoppas att fastighetsägarna själva börjar fundera. Förhoppningsvis kan det hända någonting.
Ser du någon lösning på det?
– Vi har i en del pågående detaljplaner haft dialog med fastighetsägare och pratat kring att vi skulle vilja komma förbi med en cykelbana. Vi har haft bra dialoger, så framgent finns det en möjlighet att vi får till det. Men det är ingen idé att vi bygger hundra meter på ett ställe och sedan tar det slut, utan vi behöver få till dialog med alla fastighetsägare längs sträckan, säger Helena Sjaunja.