FöretagshÀlsovÄrden KirunahÀlsan har skrivit en rapport om arbetsmiljön hos Konstmuseet i norr som blev fÀrdig i slutet av juli. LÀnskonstmuseets chef Selma Green nekade Norrbottens Media att ta del av handlingen med hÀnvisning till att rapporten inte betraktades som allmÀn handling och klassades som arbetsmaterial. Nu har dock KammarrÀtten tagit stÀllning i frÄgan och finner att rapporten Àr en allmÀn handling och att det var fel att inte lÀmna ut den.
Rapporten beskriver processen som startade i början av december dÄ företagshÀlsovÄrden kontaktades. KirunahÀlsan har haft samtal med personal och chef och kommit fram till att "lÀget kopplat till arbetsmiljön för personal och chef pÄ lÀnskonstmuseet Àr allvarligt".
â Den var ju allvarlig dĂ„, vi satte in Ă„tgĂ€rder och började arbeta med problemet. Det Ă€r aldrig roligt, jag kom in i direktionen i april och inom en mĂ„nad fick jag vetskap om det och det var ju bara att börja jobba och försöka lösa problemen omgĂ„ende. Vi har jobbat hĂ„rt med det och stĂ€llt i ordning policys och det kĂ€nns som att vi Ă€r pĂ„ vĂ€g Ă„t rĂ€tt hĂ„ll, sĂ€ger Tomas Vedestig, (SJVP), ordförande i direktionen för Konstmuseet i norr.
I rapporten nÀmns nÄgra omrÄden som har stora behov av ÄtgÀrder. Det handlar om olösta frÄgor som till exempel resursfördelning, roller, rutiner och prioriteringar. Att introduktionen av nya medarbetare fungerar dÄligt. Det saknas ocksÄ tydliga riktlinjer för hur meningskiljaktigheter och samarbetssvÄrigheter bör hanteras. Enligt rapporten har arbetsbelastningen varit sÄ hög att det har pÄverkat hem- och familjeliv pÄ ett negativt sÀtt.
Tomas Vedestig tror att stressen inför invigningen av lÀnskonstmuseet Àr en orsak.
â Det var vattenlĂ€ckage och det ena med det andra, det var ingenting som gick smĂ€rtfritt kĂ€ndes det som nĂ€r man följde det utifrĂ„n. Jag förstĂ„r ju att de har fĂ„tt jobba enormt mycket för att fĂ„ i ordning allting.
Just nu finns en person pÄ plats i lÀnskonstmuseet, verksamhetschefen.
â Vi har tagit in folk pĂ„ timmar för att hĂ„lla museet igĂ„ng, sĂ€ger Tomas Vedestig.
Verksamhetschefen har fÄtt i uppdrag av direktionen att göra en organisationsöversyn.
â DĂ€rför har vi pausat rekryteringsprocessen, vi vill först se om vi ska göra en organisationsförĂ€ndring eller inte, sĂ€ger Vedestig.
Innan Äret Àr slut förvÀntas översynen vara fÀrdig.