Det förebyggande arbetet är fundamentalt för fortsatt god trafiksäkerhet och trygghet i samhället. Nu rapporterar SVT om det allvarliga läge som landets polis är i. Fler poliser har under 2014 och 2015 avslutat sina anställningar än antal poliser som nyutexaminerats.
Från Sveriges Åkeriföretag är vi mycket oroade. Vi har vid ett flertal tillfällen lyft frågan direkt till såväl politiker som polismyndigheten.
Läs även: Rekordmånga poliser hoppar av
Läs även: Nya polisorganisationen rivs upp? "Arbetsuppgifter har fastnat på mig"
Redan i dag används trafikpoliser till annat än trafikkontroller, det är inget ovanligt. Det är snarare regel än undantag att trafikspecialisterna kommenderas till exempelvis övervakning av fotbollsmatcher. Att det behövs resurser hos den lokala polisorganisationen förstår vi från branschen, men vi ser också att detta ytterligare kan försämra läget på vägarna och trafiksäkerheten.
Den tekniska utvecklingen av både fordon och vägar har medfört stora minskningar av trafikskador, och Sverige har länge varit världsledande. Teknisk utveckling av kontrollverktyg har också skett men en kameraövervakning upptäcker inte bromslösa bilar. Fartkameror ser inte trötta förare eller överlast. Ny teknik ersätter inte ett erfaret öga, som vet vad det ska leta efter. Teknik kan komplettera övrig kontrollverksamhet, men är inte en ersättning för den.
Sveriges Åkeriföretag anser att det behövs en satsning på poliser, och trafikpoliser. Polisen i allmänhet är underbetald, och specialister – såsom trafikpoliser - i synnerhet.
Högre lön, möjlighet till karriär och andra statushöjande åtgärder är viktiga incitament.
Polisen har fått ökade befogenheter, lagar har skruvats åt för att de ska kunna se till att regelefterlevnaden längs vägarna ökar, men vi saknar poliserna som kan effektuera detta.
Det krävs kompetenta trafikpoliser i mycket större antal än idag. Vi behöver ge seriösa åkeriföretagare en ärlig chans. Vad hjälper det att åkerinäringen utbildar sina anställda, om inte staten tar sitt ansvar?
Vi behöver Fair transport på vägarna - inte ett laglöst land.
Sveriges Åkeriföretag Norr
Carina Ahlfeldt,
regionchef
Per-Åke Liljergren,
styrelseledamot
och Anders Ökvist,
styrelseledamot