Kastar kommunen pengar i sjön?

Hur många miljoner har hittills använts i projektet Malmporten? Det undrar signaturen Kommuninvånare som befarar en förlustaffär. 

”Luleå kommun går i borgen med omkring 1,3 miljarder kronor för de investeringsåtgärder som krävs i Luleå Hamn inom projekt Malmporten", skriver insändarskribenten med signatur Kommuninvånare.

”Luleå kommun går i borgen med omkring 1,3 miljarder kronor för de investeringsåtgärder som krävs i Luleå Hamn inom projekt Malmporten", skriver insändarskribenten med signatur Kommuninvånare.

Foto: Ulrika Vallgårda

Insändare2025-06-24 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Luleå kommun går i borgen med omkring 1,3 miljarder kronor för de investeringsåtgärder som krävs i Luleå Hamn inom projekt Malmporten. Det innebär att Luleå Hamn AB får i uppdrag att investera i och genomföra muddring samt kajåtgärder, till en kostnad om som mest 1 347 miljoner kronor i 2019 års nivå, som Luleå kommun kommer att gå i borgen för.” (https://malmporten.se/)

Muddringen är nödvändig för att fullastade fartyg ska kunna nå kajen. Luleå hamn ska fyrdubbla sin kapacitet för att möta behoven från bland annat Stegra och SSAB.

På Trafikverkets internetsida beskrivs att de planerade åtgärderna beräknas kosta cirka 5 miljarder kronor, varav 2,3 miljarder finansieras av staten via Trafikverket och Luleå Hamn AB står för 2,7 miljarder. En EU-fond bidrar med upp till 2 480 000 euro. ”Stöd” erhålls även från NDPTL (Northern Dimension partnership on Transport and Logistics) via Nordiska Investeringsbanken. Hur stort det stödet är nämns inte.

 Av detta följer att projektet är beräknat att kosta minst 5 miljarder.

Sommaren 2024 startade förberedande muddringar. Projektet har nu skjutits upp eftersom de inkomna anbuden har en högre prisbild än förväntat. Muddringen planeras istället påbörjas 2026. Därför måste också upphandlingen av den förlängda kajen avbrytas. Trots förseningen håller Luleå hamns VD fast vid att projektet ska vara klart 2028.

I Norrbottens-Kurirens artikel 2025-06-15 Efter avbrutna upphandlingarna: Stegra samarbetar med Umeå hamn uttalar sig Stegras pressansvarige: ”Förstahandsalternativet är alltid den närmaste hamnen men vi planerar även för att kunna arbeta med andra hamnar.”

Fråga 1. Hur många miljoner har hittills använts i projektet? Om projektet inte fullföljs antar jag att de hittills nedlagda kostnaderna är till stora delar pengar i sjön i dubbel bemärkelse.

Fråga 2. Hur stor totalkostnad tål projektet för att prissättningen gentemot hamnens kunder inte ska bli så orealistisk att investeringen och driften också måste drabba skattebetalarna?

Fråga 3. Anledningen till att de inkomna anbuden har avvisats är rimligen att de innebär ett oacceptabelt överskridande av ursprungskalkylens investeringssumma. Vad talar för att en ny anbudsomgång kommer att resultera i anbud som är acceptabelt lägre och vad händer om en ny anbudsomgång inte gör det?