Efter avbrutna upphandlingarna: Stegra samarbetar med Umeå hamn

Upphandlingar har strandat under utbyggnaden av Luleå hamn och i sommar står muddringen i projektet Malmporten still. Nu förbereder sig Stegra för andra samarbeten.
– Förstahandsalternativet är alltid den närmaste hamnen men vi planerar även för att kunna arbeta med andra hamnar, säger Nils Eklund, pressansvarig på Stegra. 

"Vi är redo när kunderna kommer", säger Anders Dahl, vd för Luleå hamn.

"Vi är redo när kunderna kommer", säger Anders Dahl, vd för Luleå hamn.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2025-06-15 14:30

Luleå hamn ska fyrdubbla sin kapacitet för att möta behoven från bland annat Stegra och SSAB.

Men hittills har det inte varit problemfritt:

  • Ifjol försökte Luleå hamn upphandla en ny hamnoperatör och ville att det nya företaget skulle bidra till investeringarna i de ombyggnationer som behöver vara färdiga 2026 när Stegra börjar producera stål. Det visade sig att anbuden inte uppfyllde kraven och i maj 2024 avbröts upphandlingen. Denna upphandling görs om nu.
  • Förra sommaren startade förberedande muddringar i projektet Malmporten för att mer djupgående fartyg ska kunna ta sig in i hamnen. I februari i år meddelade Sjöfartsverket och Luleå hamn att de avbryter upphandlingen för muddringen inför denna sommar eftersom samtliga anbud som kommit in var för kostsamma.
  • I och med att muddringen inte genomförs 2025 måste man också avbryta upphandlingen av den förlängda kajen. 
Muddringen pågick för fullt ifjol. I år är alla mudderverk borta och arbetet står still.
Muddringen pågick för fullt ifjol. I år är alla mudderverk borta och arbetet står still.

Luleå hamn och Sjöfartsverket för samtal med berörda aktörer för att hitta nya vägar framåt och utföra muddringen mer kostnadseffektivt, berättar Anders Dahl, vd för Luleå hamn.

Tror du att det muddring nästa sommar?

– Det låter jag vara osagt. Tillsammans med Sjöfartsverket håller vi på att paketera om det här och sedan planerar vi för nya upphandlingar i höst.

Luleå hamn hanterar redan idag en stor mängd god konstaterar Anders Dahl.
Luleå hamn hanterar redan idag en stor mängd god konstaterar Anders Dahl.

Men detta är ingenting som stoppar planerna på en fullt utbyggd hamn 2030 menar Anders Dahl.

– De avbrutna upphandlingarna hamnar lätt i blickfånget, men man missar alla lyckade upphandlingar, säger han.

Den del av hamnområdet som inte syns från vattnet är just nu som en enda stor byggarbetsplats.
Den del av hamnområdet som inte syns från vattnet är just nu som en enda stor byggarbetsplats.

Han nämner till exempel järnvägsbygget med dubbelspår in i hamnen och vägbygget som sker i Luleå Hamns egen regi.

– Väldigt mycket har redan gjorts. Vi ska vara klara när kunderna behöver oss och vi kommer att vara det när första godset kommer över kaj. Jag vill påstå att vi inte har åsamkat någon försening i det här, inte ännu i alla fall.

Arbetet pågår för fullt på land för att förbättra förutsättningarna när hamnen expanderar.
Arbetet pågår för fullt på land för att förbättra förutsättningarna när hamnen expanderar.

Men Stegra har vänt sig till andra hamnar, varför det i så fall?

– Det kan inte vi uttala oss om, det är deras sak. Vi kommer att ha kapacitet att hantera både SSAB:s och Stegras gods.

Luleå hamn ska fyrdubbla sin kapacitet fram till 2030.
Luleå hamn ska fyrdubbla sin kapacitet fram till 2030.

Drygt 40 stugor håller på att lösas in på Sandön, är inte det för tidigt?

– Nej, absolut inte. Vi var tvungna att vara klara med den processen därför att vi just nu ansöker om ett miljötillståndet eftersom bullret kommer att öka i och med den nya godshanteringen.

Hur gör ni för att undvika att fler upphandlingar går i stöpet?

– Jag tänker att man kan vända på frågan: Hur ska vi göra för att alla de lyckade upphandlingarna ska fortsätta? Men vi får utvärdera och lära oss av allt.

En ny bogserbåt, Victoria, har köpts in inför expanderingen.
En ny bogserbåt, Victoria, har köpts in inför expanderingen.

Stegra höll i början av juni samrådsmöte i både Umeå och Luleå inför en framtida godshantering som kräver miljötillstånd i respektive orts hamn.

– Vi har ett helhetstänk kring våra logistikflöden för att kunna ha viss flexibilitet. Förstahandsalternativet är alltid den närmaste hamnen men vi planerar för att även kunna arbeta med andra hamnar, säger Nils Eklund, pressansvarig på Stegra. 

Umeå hamn är just nu en del av det helhetstänket, berättar han. 

– Där vill vi ha möjlighet att kunna ta in skrot och för att det ska kunna vara ett alternativ för oss håller vi samråd.

Stegra som är under full uppbyggnad i Boden och räknar med att starta sin stålproduktion nästa år ska söka miljötillstånd för att få lagra skrot både i Umeå och i Luleå hamn.
Stegra som är under full uppbyggnad i Boden och räknar med att starta sin stålproduktion nästa år ska söka miljötillstånd för att få lagra skrot både i Umeå och i Luleå hamn.

Tittar ni fortfarande även på ett samarbete med Piteå?

– Ja, där handlar det om möjligheten för oss att transportera ut coils (stålrullar). Det är ett pågående arbete som löper på framåt.

Några andra hamnar?

– Vilka vi för dialoger med kring våra logistikflöden avstår vi från att uttala oss om.
 

Utbyggnad av Luleå Hamn

Utbyggnaden av Luleå Hamn görs för att hantera ökade godsvolymer sker inom flera projekt. 

Projekt Malmporten är ett samarbetsprojekt som genomförs av Luleå Hamn och Sjöfartsverket. 

Här ingår bland annat muddring av farlederna in till Luleå Hamn samt ny djuphamn/kaj och järnväg för anslutning till Malmbanan.

Luleå Hamn bygger även ut hamnen i egen regi, vilket till största del består av arbeten på land, exempelvis utbyggd järnväg, omdragning av vägar, förvaring av gods, lastning- och lossningsstationer samt övrig infrastruktur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!