Luleå hamn ska fyrdubbla sin kapacitet för att möta behoven från bland annat Stegra och SSAB.
Men hittills har det inte varit problemfritt:
- Ifjol försökte Luleå hamn upphandla en ny hamnoperatör och ville att det nya företaget skulle bidra till investeringarna i de ombyggnationer som behöver vara färdiga 2026 när Stegra börjar producera stål. Det visade sig att anbuden inte uppfyllde kraven och i maj 2024 avbröts upphandlingen. Denna upphandling görs om nu.
- Förra sommaren startade förberedande muddringar i projektet Malmporten för att mer djupgående fartyg ska kunna ta sig in i hamnen. I februari i år meddelade Sjöfartsverket och Luleå hamn att de avbryter upphandlingen för muddringen inför denna sommar eftersom samtliga anbud som kommit in var för kostsamma.
- I och med att muddringen inte genomförs 2025 måste man också avbryta upphandlingen av den förlängda kajen.
Luleå hamn och Sjöfartsverket för samtal med berörda aktörer för att hitta nya vägar framåt och utföra muddringen mer kostnadseffektivt, berättar Anders Dahl, vd för Luleå hamn.
Tror du att det muddring nästa sommar?
– Det låter jag vara osagt. Tillsammans med Sjöfartsverket håller vi på att paketera om det här och sedan planerar vi för nya upphandlingar i höst.
Men detta är ingenting som stoppar planerna på en fullt utbyggd hamn 2030 menar Anders Dahl.
– De avbrutna upphandlingarna hamnar lätt i blickfånget, men man missar alla lyckade upphandlingar, säger han.
Han nämner till exempel järnvägsbygget med dubbelspår in i hamnen och vägbygget som sker i Luleå Hamns egen regi.
– Väldigt mycket har redan gjorts. Vi ska vara klara när kunderna behöver oss och vi kommer att vara det när första godset kommer över kaj. Jag vill påstå att vi inte har åsamkat någon försening i det här, inte ännu i alla fall.
Men Stegra har vänt sig till andra hamnar, varför det i så fall?
– Det kan inte vi uttala oss om, det är deras sak. Vi kommer att ha kapacitet att hantera både SSAB:s och Stegras gods.
Drygt 40 stugor håller på att lösas in på Sandön, är inte det för tidigt?
– Nej, absolut inte. Vi var tvungna att vara klara med den processen därför att vi just nu ansöker om ett miljötillståndet eftersom bullret kommer att öka i och med den nya godshanteringen.
Hur gör ni för att undvika att fler upphandlingar går i stöpet?
– Jag tänker att man kan vända på frågan: Hur ska vi göra för att alla de lyckade upphandlingarna ska fortsätta? Men vi får utvärdera och lära oss av allt.
Stegra höll i början av juni samrådsmöte i både Umeå och Luleå inför en framtida godshantering som kräver miljötillstånd i respektive orts hamn.
– Vi har ett helhetstänk kring våra logistikflöden för att kunna ha viss flexibilitet. Förstahandsalternativet är alltid den närmaste hamnen men vi planerar för att även kunna arbeta med andra hamnar, säger Nils Eklund, pressansvarig på Stegra.
Umeå hamn är just nu en del av det helhetstänket, berättar han.
– Där vill vi ha möjlighet att kunna ta in skrot och för att det ska kunna vara ett alternativ för oss håller vi samråd.
Tittar ni fortfarande även på ett samarbete med Piteå?
– Ja, där handlar det om möjligheten för oss att transportera ut coils (stålrullar). Det är ett pågående arbete som löper på framåt.
Några andra hamnar?
– Vilka vi för dialoger med kring våra logistikflöden avstår vi från att uttala oss om.