Årets klubb: <br>At the Dresden<br>Övriga nominerade var <br>Klubb kultur och Onsdagsklubben<br>Med framträdanden på några olika platser i Luleå har pop/soulklubben At the Dresden fått en hel del dansanta luleåbor att bli extra glada. Totalkultur var ett av de säljande orden när klubbfixarna senast styrde upp Dresden i samband med filmfestivalens efterfest. I hård konkurrens med publikkonkurrenten Klubb kulturs Johan Rehnström och onsdagsoraklet Thomas Niemis Onsdagsklubb lyckades Tomas Jansson, Peter Johansson och Henrik Wikner (och utlandspluggande Jocke Nyström) knipa priset för Årets klubb.<br>När nyheten om vinsten nådde klubbfixarna var det efter en lång och nervös väntan. Tomas Jansson blev, som det heter, chockad.<br>Hur känns det?<br>&nbsp;? Jättekul ... Vi borde få en stunds betänketid för att komma på något som låter tillräckligt bra för hur det känns.<br>Trodde ni att ni skulle vinna?<br>&nbsp;? Nej. Vi var rädda för att folk inte skulle känna till oss. De andra klubbarna som var nominerade är också jättebra så vi har aldrig känt att vi skulle vinna.<br>Är ni chockade?<br>&nbsp;? Superchockade. Och förvånade. Vi har bitit på nagelbanden i nästan två veckor nu och ändå är vi chockade.<br>Vad är det bästa ni gjort i år?<br>&nbsp;? Efterfesten efter senaste klubben. När vi bastade och sprang nakna ner till Gula paviljongen. Sällan har något så dumt känts så bra. Men alla var inte med då. Det bästa vi gjort är nog att lära känna många nya människor genom klubben.<br>Vad händer framöver?<br>&nbsp;? Varje gång vi arrangerar klubben tänker vi att det är sista gången. Men det kliar alltid i fingrarna efter ett tag, spelabstinensen efter att få se folk ha roligt. Så vi kommer alltid tillbaka, frågan är hur och när.<br>Varför kallar ni er förresten för At the Dresden?<br>&nbsp;? Från början hette vi The Dresden. Det kommer från en film som har det konstiga svenska namnet ?Ursäkta var är brudarna?. Där finns det en nattklubb som heter The Dresden som gav oss inspiration, det har alltså inget med staden Dresden att göra.<br><br>Årets Dj/Producent:<br>Emil Pettersson<br>Övriga nominerade var Jari Haapalainen och Pelle Gunnerfeldt.<br>Emil Pettersson är nykomlingen som lyckades slå de etablerade elefanterna Jari Haapalainen och Pelle Gunnerfeldt på fingrarna. Vid sidan av att röstas fram som årets DJ/Producent har han tillsammans med rapparen Zacke albumdebuterat med EP:n Färdighaft, fått en P3-hit med låten Anna på Galej. En värdig vinnare som ville vinna så mycket att han skulle fixat en kopia av priset om han inte skulle vunnit. Vi ringde och väckte honom för att meddela den glada nyheten.<br>Hur känns det?<br>&nbsp;? Jag är ganska dålig på att känna saker... Otippat, är nog det enda jag kan komma med. Jag känner han som gjort priserna och hade bett honom fixa en bootleg på pristavlan om jag inte skulle vinna, en tavla som jag åtminstone kunde posera med.<br>Varför tror du att du vann?<br>&nbsp;? Kanske eftersom jag är den enda som bor i Luleå och att alla mina vänner läser Kuriren. Jag hade på känn att jag kanske kunde vinna men jag är ändå förvånad.<br>Chockad?<br>&nbsp;? Nej, men jag är nyvaken. Skriv att jag låter chockad och nämn inte att det bara är för att jag är nyvaken.<br>Vad är det mäktigaste som kommit ur Emil Pettersson i år?<br>&nbsp;? Simon T:s skiva som fortfarande är osläppt. Den gästas av blad andra Planet Asia från USA. The conjugal visit, ska den heta och är det bästa jag någonsin gjort, och roligaste. Den skrevs och spelades in på tre veckor. Mixningen har tagit tre månader och är snart klar, nu ska vi bara hitta ett bolag.<br>Vad händer framöver?<br>&nbsp;? Vi ska mixa klart Simon T:s skiva. Jag och Zacke spelar förstås också in något hela tiden och dessutom håller jag på med några inspelningar med Yousef, den gamle Luleårapparen.<br>Kommer du på festen på lördag?<br>&nbsp;? Ja. Även om jag vanligtvis är dålig på att gå ut kommer jag. <br><br>Årets artist:<br>The Baboon show<br>Övriga nominerade var Anna Vnuk och Mattias Alkberg<br>Planen för skivan Don?t, don?t, don?t var att göra en av de tio bästa punkplattor som någonsin gjorts. Bandet själva tycker att de närmat sig målet och såväl kritiker som publik har hoppdansat instämmande. Luleåkvoten i bandet uppfylls till 50 procent av gitarristen Håkan Sörle och trummisen Niclas Svensson. Tillsammans med stockholmstjejerna Cecilia Boström (sång) och Helene Lindberg (bas) har de nu också kammat hem Luleås egen grammis genom att röstas fram till Årets artist 2005. Babiangänget vann i hård konkurrens med dansaren Anna Vnuk och Mattias Alkberg BD. Efter en hårdgranskning av röstsedlarna konstaterades att vinstmarginalen blev blott sju röster över nummer två i kategorin.<br>Vi ringer upp Håkan Sörle och säger grattis.<br>Hur känns det?<br>&nbsp;? Fantastiskt. Fruktansvärt otippat. Vi hade inte förväntat oss att bli nominerade och ännu mindre att vinna. Konstigt men kul.<br>Är du chockad?<br>&nbsp;? Ja, det måste jag säga. Vi är inte vana vid sådant här i och med att det här är vår debutskiva.<br>Vilken är er största bedrift under året enligt er själva?<br>&nbsp;? Skivan är vi grymt stolta över. Och alla spelningar under hösten. Årets absoluta höjdpunkt var nog releasefesten på Debaser. En annan var spelningen på Tanto, men releasefesten var nog den stora toppen. Det kom massor av folk som vi aldrig sett på våra spelningar och hela kvällen var riktigt bra.<br>Vad händer framöver?<br>Vi börjar spela in nästa skiva vid nyår. Den ska släppas i april så vi har en del att göra. Vi har just spelat in en ny video som släpps i januari. Den är en ganska bisarr historia egentligen. Vår producent (Claes Olson) spelar en kapitalist i en Porsche som kör över vår sångeska Cissi. Sen mutar han polisen så vi i bandet åker i fängelse. Sen är han domare också och lyckas få in Cissi i fängelset, sen rymmer vi.<br>Hur lång är videon?<br>&nbsp;? Knappt tre minuter, men det är som en film.<br>Kommer ni på festen på lördag?<br>&nbsp;? Tyvärr har alla fullt upp, den enda som skulle kunna åka är Cissi men hon känner ingen i Luleå. Vi säger så här: vi ses till våren när Luleå hockey vinner SM-guld.<br><br>Årets Enskilda kulturgärning: <br>Musikalen Sugar<br>Övriga nominerade var Mattias Alkbergs grammiskupp och Luleå Filmfestival.<br>Kommersiellt trams eller viktig kultur för folket har debatterats bland insändare och kulturskribenter. Nu återstår tio föreställningar av musikalen som stavades succé redan från första föreställningen. Efter ett par månader och sex föreställningar per vecka under vissa perioder är ensemblen möjligen lite trött på uppsättningen, men lyckliga i magen av all glad publik de mött.<br>Och nu är det klart: de cirka 15.000 besökare som sett musikalen har i själva verket beskådat årets enskilda kulturgärning i Luleå.<br>Innan den här tidningen trycktes hann vi gratulera några i ensemblen.<br>Hur känns det?<br>&nbsp;? Fantastiskt, skitroligt! Speciellt eftersom det är folket som har röstat. (Evelyn Jons)<br>&nbsp;? Wow! Jag är överväldigad! Jätteroligt! (Georg Malvius)<br>Trodde du att ni skulle vinna?<br>&nbsp;? Ja. Eftersom det är så många som har sett Sugar så misstänkte jag det. Jag röstade på mig själv igår. (Lisen Ellard)<br>&nbsp;? Nja, det är trots allt en så stor satsning, men man tror aldrig att man ska vinna. (Jens Nilsson)<br>Är du chockad?<br>&nbsp;? Nej, eller lite. Skriv att jag är lite chockad. (Lisen Ellard)<br>Vad tycker du själv är Sugars allra största styrka?<br>&nbsp;? Att det är en föreställning som riktar sig till en bred publik genom sång och dans. Att våga göra en folklig produktion har ett värde i sig, det har uppenbarligen haft ett värde eftersom många kommit och sett den och tyckt om den. (Evelyn Jons)<br>&nbsp;? Ehh... Att man blir glad? (Lisen Ellard)<br>&nbsp;? All energi som finns på scenen, danserna är ett energiknippe. Och att showen är lättsam, utan krusiduller. (Jens Nilsson)<br>&nbsp;? Den appellerar inte till den intellektuella kultureliten, m