Rekordtryck på biljetter – alla föreställningar utsålda

Redan innan premiären var över hälften av biljetterna sålda.
När Marken sedan fick topprecensioner sålde Norrbottensteatern ut alla föreställningar på en dag.
– Om vi räknar antal biljetter per minut kan det här nog vara rekord, säger producenten Hans Eriksson.

Norrbottensteatern har sålt alla biljetter till Marken som bygger på lyrikboken av David Väyrynen.

Norrbottensteatern har sålt alla biljetter till Marken som bygger på lyrikboken av David Väyrynen.

Foto: Magnus Stenberg

Luleå2025-05-21 12:28

Kuriren gav Marken bästa möjliga betyg. 5/5.

"Det är några av våra absolut främsta teaterskådespelare som gör föreställningen till något som sticker ut i kulturlivet, till det bästa som går att se på teaterscenen och som borde locka nya besökare", skriver Magnus Tosser i Kuriren.

Och besökare har sannerligen lockats.

För alla elva föreställningar är redan utsålda.

– Det gick undan det där, en dag och så tog det slut, konstaterar Hans Eriksson som är chefsproducent på Norrbottensteatern och som funderar på varför det här har lockat så många så fort.

– Han är jättebra, David Väyrynän. Det är texter om oss, av oss och för oss – och med ett bra musikval. Det var mycket som stämde in och alla gör det jättebra. Det känns verkligen kul.

Är det rent av rekordtryck?

– I antal biljetter är det ju inte rekord, för det är så liten salong (112 platser). Men antal biljetter per minut kan nog vara rekord, för det var ju stort intresse redan innan premiären och så två bra recensioner och sedan tog det slut.

Norrbottensteatern har sålt alla biljetter till Marken som bygger på lyrikboken av David Väyrynen.
Norrbottensteatern har sålt alla biljetter till Marken som bygger på lyrikboken av David Väyrynen.

Hans Eriksson menar att det här konceptet brukar vara populärt: En musikbaserad mer lättsam föreställning på ungefär en och en halv timme.

– Det brukar vara populärt, men inte så att vi har sålt ut allt på en dag. Det är lite kul och det syns ju också på de som jobbar här, att det här gick ju bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!