Här är Early Birds svar – efter kritiken

Efter klagomål om försvunna paket är leveransföretaget Early Bird under granskning – och de har nu svarat på kritiken.

Här är ett av villakvarteren i Gammelstad som drabbades när någon vittjade brevlådorna efter att paket från Early Bird levererats i början av oktober.

Här är ett av villakvarteren i Gammelstad som drabbades när någon vittjade brevlådorna efter att paket från Early Bird levererats i början av oktober.

Foto: Amanda Liikamaa

Sverige2022-10-20 16:15

Konsumentverket har sedan tidigare begärt att företaget ska svara på två frågor. Detta efter att konsumenter anmält företaget då de fått leveransbekräftelser men inte sina paket – samt att de var kritiska till leveransmetoden.

Den första frågan handlar om vilka åtgärder de vidtagit för att säkerställa att e-handlare ger konsumenter korrekt information om leveranstjänsten.

Företaget svarar att de vid kundimplementering hos e-handlare erbjuder dokument med beskrivningar av tjänsterna som syftar till att, för både e-handlaren och konsument, skapa tydlighet om de olika leveransalternativen. De skriver även att avtal granskas noga av båda parter.

Andra frågan handlar om det finns ytterligare åtgärder företaget kan vidta för att rätt information kommer ut – och på denna fråga listar företaget flera åtgärder.

– Vi bygger en statistikdatabas med alla ärenden som inkommer till vår kundservice och kommer därmed kunna se hur utbrett problemet är och också kunna identifiera vad som är rena stölder och vad som är försvinnanden och vad de kan bero på, skriver vd Pelle Lönn.

Andra åtgärder är att de vill utveckla möjlighet att införa fotografering vid leverans, de vill etablera en ny tjänst de kallar för hemleverans där paketen ska levereras under eftermiddag/kväll och det ska finnas möjlighet till signering samt att de har ett pågående projekt där de inför olika box-alternativ.

Konsumentverket har ännu inte tagit ställning till eller svarat på yttrandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!