Det var under torsdagens SHL-match som Piteå kommun var matchsvärd då Skellefteå tog emot Djurgården.

Efteråt har det riktas kritik mot att Piteå valde att vara matchsponsor för Skellefteå samtidigt som man inte sponsrat Luleå Hockey/MSSK de senaste fyra åren.

LÄS MER: Kritiken mot Piteå kommun: "Det är otroligt sorgligt"

Jörgen Hult, varumärkesansvarig på Piteå kommun, var själv med på resan och han svarar nu på kritiken som kommit upp.

– För oss är det här samma sak som att vi har en exponeringspalts på Coop arena, vilket vi haft i många år. Vi finns exponerade på Luleå airport, Skellefteås flygplats och även på Arvidsjaurs flygplats för att nämna några. Sedan gör Piteå kommun vissa marknadsföringsaktiviteter både lokalt, regionalt och framförallt nationellt i Stockholm då vi har Hemlängtan tillsammans med Luleå, Kalix, Boden och Älvsbyn. Vi gör även P.S. Saknar dig tillsammans med Skellefteå, säger han och fortsätter:

– Det här är inte en sponsringsaktivitet utan en exponering och det är väldigt viktigt att vi gör skillnad på det. Vi vet att det är många Skellefteå och Luleåsupportrar i Piteå. Vår målsättning är att göra en liknande aktivitet både med Luleå Hockey och Luleå Hockey/MSSK.

LÄS MER: Piteås kommunalråd förvånad över kritiken

Att vara matchvärd på en SHL-match kostar i vanliga fall 35 000 kronor men enligt Jörgen Hult betalade inte Piteå kommun ett fullt pris.

– Vi har betalat 10 000 kronor för att vara matchvärd i Skellefteå och 4 000 kronor för en annons för att synliggöra att vi var matchvärd i Skellefteå.

Från början var tanken i samband med matchen att Piteå kommun skulle ha en näringslivsträff, men den fick ställas in.

– På grund av att det var helger och annat fick vi tyvärr för lite deltagare. När det gäller marknadsföring är det viktigt komma ihåg att det handlar om synlighet utanför kommun- och länsgränsen. Det spelar egentligen ingen roll om vi är i den södra delen eller den norra delen.

Blev ni förvånande över kritiken som uppstått?

– Jag hade inte väntat mig kritiken i den omfattningen. Uppenbarligen är folk väldigt engagerade och passionerade för sina lag, och det är absolut behjärtansvärt och fantastiskt. Men vi har aldrig någonsin haft en kommentar att vi finns exponerade i Luleå. Det kanske vi skulle ha funderat på lite mer innan, men för mig handlar det om att exponera varumärket på en mängd olika ställen. Förhoppningsvis får vi en möjlighet att göra det tillsammans med Luleå Hockey.

Vad gäller kritiken att inte Piteå kommun sponsrar Luleå Hockey/MSSK svarar Jörgen Hult att de bara sponsrar lagen som har sin bas i Piteå.

– Utgångspunkten är att man ska utgå från Piteå och att det ska stärka Piteås platsvarumärke.