Områdeschefen vid Luleå kommun förklarade i januari att det handlade om en extrem sjukfrånvaro till följd av vinterns influensor.
Men enligt Susanne Johansson, själv en av brukarna i Gammelstad, har situationen inte förbättrats ett dugg.
Johan Runelöf, en av Luleå kommuns områdeschefer, svarar:
– Vi försöker göra det som ska göras. Men är det så att vi missar eller att någonting inte blir gjort så ska vi naturligtvis göra allt vad vi kan för att rätta till det.
Har du något skäl att tro att hennes bild inte stämmer?
– Nej, hennes upplevelser är hennes upplevelser och då måste vi självklart hitta en väg så att hon blir nöjd med våra insatser.
Att det någon gång inträffar avvikelser när extra många är sjuka eller frånvarande eller att personalen "blir fast" hos en brukare, så att nästa får vänta, är oundvikligt, menar han
– Men mitt tips är att hon hör av sig till enhetschefen och resonerar om hur de ska lägga upp hjälpen.
Och om inte det heller har hjälpt?
– Då måste hon prata med mig.
Kan ni göra något åt att personalen byts ut hela tiden?
– Naturligtvis försöker vi alltid jobba med kontinuiteten – att ha så få som möjligt hos brukaren. Men sedan när det är många borta blir det förstås fler. Särskilt om man har flera besök per dag.
Så om jag ringer henne om vecka har det blivit bättre då?
– Det är min förhoppning, absolut.
Tidigare artiklar (KURIREN): "Vi lyckas inte med att fylla alla luckor"